Napalm Death Time Waits For No Slave

Century Media records / EMI Music

Website : Napalm Death

Goedemorgen dames en heren, Napalm Death is er weer, en hoe! Met hun 13e full length studio album, de ontelbare 7”, 12”, splits, live albums en 2 cover platen niet meegeteld. “Time waits for no slave” heet het nieuwe werkstukje, en ik zit weer achterovergeslagen in mijn stoel door de energie die deze gasten weer voor de dag brengen.

Na een paar mindere platen in de jaren 90 en begin dit millennium, is Napalm Death wederom keihard terug. Dat was na Smear Campagin al wel duidelijk, maar die lijn wordt weer even keihard doorgezet zoals alleen deze Britse Grind pioniers dat kunnen. Wat meteen opvalt is de lengte van de nummers, die bijna allemaal boven de 3 minuten klokken, sommige zelfs boven de 4. Uitzonderlijk voor de band die ook (epische) klassiekers op zijn naam heeft staan als “The kill” en “You suffer”. Dit stoort mij echter geenzins, met een goeie 3 kwartier is dit ook een prima lengte voor deze plaat die zeker niet gaat vervelen. Waren er op de vorige platen ook nog wel eens gasten aanwezig, deze keer doen Barney en co het gewoon lekker zelf, en het resultaat is er naar. Met “Strong-arm” en “Diktat” trapt de plaat lekker af om met “Work to rule” al tot een echte groovende grind song te komen. “On the brink of extinction” komt met wat meer midtempo in de buurt van “When all is said and done” van de vorige plaat. Ook worden er met “Time waits for no slave” “Downbeat Clique” en “Procrastination on the empty vessel” weer flink wat heilige huisjes omgeschopt, want de politieke lading is er na 27 jaar nog steeds niet af bij deze band die met zijn laatste 2 platen duidelijk geen midlife crisis meer heeft.

Voor de mensen die Napalm nog niet kennen is dit een prima kennismaking. Prima productie die alles lekker laat klinken, maar niet te clean, zoals het grindcore betaamt. Voor de mensen die Napalm al langer kennen: Blind kopen! Hij is zeker net zo goed als Smear Campaign, misschien zelfs wel beter, daar ben ik nog niet over uit. ‘Time Waits For No Slave’ zal echter zal pas op 23 januari verschijnen, dus het heeft nog geen zin om naar de platenboer te rennen. (Koos van Marle)

90/100

01. Strong Arm
02. Diktat