Mystic Prophecy Fireangel

Massacre Records

Mystic Prophecy

De Duits/Griekse powermetal formatie Mystic Prophecy zet met hun zesde studio album ‘Fireangel’ dezelfde lijn voort als op hun vorige album ‘Satanic Curses’ (2007). Sterker nog, ik had de review die ik destijds voor voorgenoemd album schreef kunnen knippen en plakken en dan was er geen woord van gelogen. Wel zou ik dan de kanttekening plaatsen dat de band iets volwassener is geworden qua sound. Mystic Prophecy maakt powermetal met een scherp randje, hiermee onderscheiden zij zich dan ook van het gros in het genre. Zanger Roberto Dimitri Liapakis doet mij regelmatig denken aan de frontman van Evergrey en de frontvrouw van Chastain (ja das een vrouw met ballen), een wat rauwer, warmer stemgeluid dan in de powermetal scene gewoon is met hier en daar wat grunts.

‘Fireangel’ is, net als de voorgaande plaat, gemixt door F. Nordstrom (In Flames, Arch Enemy e.a.) en dit is te horen. Het masteren en de produktie heeft Liapakis voor eigen rekening genomen en dat is niet slecht uitgepakt. Van deze stoere powermetal plaat kun je catchy riffs en lekker gitaarwerk verwachten, zelfs een vette trash sound zoals bijvoorbeeld “Death Under Control” en “Gods of War” en vuige rock zoals afsluiter “Forever Betrayed” komen eraan te pas! Het is dan ook niet verwonderlijk dat de plaat goed ontvangen is door de media. ‘Fireangel’ is een stevige, melodieuze plaat, het zijn de refreinen die de powermetal identiteit van de band verraden. Ook al is de plaat gevarieerder dan voorganger ‘Satanic Curses’ (niet het minst wat betreft de zang), worden we meer dan regelmatig getrakteerd op uithalen die soms tot in den treure herhaald worden.

Mystic Prophecy neemt met iedere nieuwe plaat weer een paar meter afstand van het powermetal genre waar zij voolopig nog deel van zullen uitmaken. Vette productie, prima album, ook voor mensen die powermetal geen warm hart toedragen. (Martina Schouten)

01. Across The Gates of Hell
02. Demons Crown
03. We Kill You Die