Munruthel Ориянские Сказанья (Oriana's Tales)

Gardarika Musikk

Munruthel

Nou nou, beste luisterbuiskinderen. Wat er nu toch weer op het bureau van uw reviewer beland is... Het wordt met de week vreemder. Na de releases van Hellebaard en Alvheim op Gargardarikka Music, krijg ik nu het werkstuk Ориянские Сказанья (Oriana's Tales) van Munruthel voor mijn kiezen. Het blijkt te gaan om een re-release van Oriana`s Tales, oorspronkelijk uit 1999.

Over de band, of waar ik later achter kwam, de man “Munruthel” is vrij weinig bijgesloten, slechts een boekje waar alle teksten van deze band voor de zekerheid maar in het Cyrillisch instaan, waar ik dus ook vrij weinig mee kan. Verdere research leert mij dat het gaat om een ex lid van de dubieuze groep Nokturnal Mortum. Dubieus, vanwege nogal wat Nazi verering in het verleden. Verder schijnt de muziek ambient/ Symphonic Black Metal te zijn. Tot zover was ik nog wel benieuwd. Dat veranderde echter van dag tot nacht na een luisterbeurt. Wat een rommel zeg. Dat je dit serieus uitbrengt en dan ook nog een keer gaat re-releasen. Ik zal proberen om een objectief beeld te tonen, maar vergeef me als dat niet lukt. Ken je Warcraft, de oorspronkelijke computer game? Het klinkt alsof iemand met de synthesizers van die game een hele cd vol heeft gemaakt. Ongelofelijk. Toen was het acceptabel, omdat het in 1994 uitkwam en niet op de voorgrond stond qua muziek. Maar wie het in zijn paasei heeft gehaald om deze ellende te re-releasen, mag van mij meteen terug naar die tijd geteleporteerd worden en daar blijven.

En dan de black metal. Ja, een nummer en dat is ook nog eens een geript Emperor achtig stuk. Als dat nou goed zou zijn, maar nee. Ook al niet. Een advies: Mijden dit drama. (Koos van Marle)

20/100

Munruthel - All Instruments, Vocals