Moss Tombs of the Blind Drugged

Rise Above Records / Suburban

Website : Moss

Het driekoppige Moss uit Engeland maakt flinke trage doom metal, het is vet en langzaam. De nummers duren behoorlijk lang maar zijn nog redelijk te behappen. De songs zijn dan ook een stuk korter dan de nummers op de voorgaande cd’s. Een cd met vier nummers kan je geen volledige cd noemen, maar samen duren die nummers toch een dikke 40 minuten. Je kan deze schijf het best omschrijven als tergend langzame zware kost met hier en daar een kleine verassing in de vorm van bijvoorbeeld een Hammond orgel bij “Tombs Of The Blind Drugged” en af en toe redelijke zang in plaats van geschreeuw. Ook bevatten de nummer redelijk simpele maar effectieve gitaar riffs die het geheel wat opvullen op de juiste plekken.

Van de vier nummers die op deze schijf staan is er eentje origineel van de band Discharge, maar dan veel en veel en veel langzamer. Echt heel vreemd is het, en “Maimed and Slaughtered” is zo toch wel op een bijzonder originele manier door dit trio gecovered. Al is dit absoluut mijn stijl niet, ik kan me voorstellen dat de doom fans onder ons deze plaat zeker willen hebben. Sterker nog, er is ook een versie op vinyl voor de liefhebber. Er zijn zelfs allerlei versies onderweg zoals een dubbele EP en een cd met een andere song indeling.

De muziek en de teksten van Moss kan ik alleen maar omschrijven als erg duister, morbide, eng en donkerzwart! Zo klinkt de productie eigenlijk ook, alsof het geheel opgenomen is in een vochtige overbevolkte graftombe. Ik denk dat je je hier wel wat bij kan voorstellen. Deze cd zal de voorgangers ‘Chtonic Rites’en ‘Sub Templum’ niet overtreffen maar past wel erg mooi in de collectie van deze band. Dus doomers, op naar de winkel. (Talitha Martijn)

01. Skeletal Keys
02. Tombs Of The Blind Drugged
03. Eternal Return