Moonstone Project Rebel On The Run

Blistering Records

Moonstone Project

Op 29 mei zal het album ‘Rebel On The Run’ van het Moonstone Project verschijnen, het Moonstone Project is een zeer ambitieus project van de Italiaanse gitarist Matt Filippini en keyboardist Alessandro Del Vecchio die een aantal zeer bijzondere muzikanten en zangers om zich heen heeft weten te verzamelen. Zo zijn tien van de in totaal elf songs op het album ingezongen door niemand minder dan James Christian (House Of Lords). Verder vinden we op het album onder meer gastbijdragen van Ian Paice (Deep Purple) en Clive Bunker (Jethro Tull) op drums en de legendarische Ken Hensley (Uriah Heep) op het Hammond orgel.

Het album opent met “Sinner, Sinner”, een stevige, midtempo rock song, voorzien van uitstekende vocalen van James Christian, scheurende gitaarpartijen, heerlijk basswerk en prachtige keyboardpartijen, verder bevat de song een degelijk en herkenbaar refrein. Ook de volgende songs liggen in hetzelfde straatje, classic rock in een modern jasje, luistermaar eens naar het sterke “Moonster Booster” dat tevens een funky inslag kent. De semi ballad “Cosmic Blues” is dan weer wat rustiger maar klinkt op zich niet verkeerd. Verder bevat het album een eerbetoon aan de veel te vroeg overleden gitarist Tommy Bolin (o.a. Zephyr, Deep Purple) in de vorm van de cover ‘From Another Time’, afkomstig van het uit 1973 stammende album ‘Bang’ van de The James Gang. De band weet het nummer een zeer funky twist mee te geven, luister vooral eens naar het uitstekende basswerk van Nik Mazzucconi en het gitaarwerk van Matt Filippini. “Rebel On The Run”doet me dan erg denken aan een kruising tussen Whitesnake en Deep Purple, de song bevat verder zeer degelijk gitaarwerk en enkele uitstekende gitaar en Hammond solopartijen, maar de hoofdrol is weggelegd voor zanger James Christian. Tijdens de mierzoete ballad “Closer Than You Think” worden de zangpartijen vervolgens verzorgd door Glenn Hughes (Deep Purple, Black Sabbath) die het nummer een bijzondere draai heeft weten mee te geven. Het was tevens de heer Hughes die het nummer schreef. “Hey Mama” is dan weer een wat meer opgewekte song, om vervolgens verder te gaan met het Deep Purple gerelateerde “Shooting Star”. Tegen het einde vinden we dan nog het stevige “Madman” waarop het album wordt afgesloten door het scheurende “Halfway To Heaven” waarbij het gitaarwerk aan het begin wel wat weg heeft van Hendrix, maar al snel worden de Hammond partijen ingevoegd waardoor de song toch weer de classic rock kant opgaat.

De productie van het album nam in totaal twee jaar in beslag en dat is te horen ook, het album bevat vele lagen, gitaarpartijen, solo’s, keyboard stukken, percussions, drumpartijen en violen. Al met al heeft de heer Filippini met ‘Rebel On The Run’ een zeer degelijk classic rock album afgeleverd, dit in tegen stelling tot het voorgaande album ‘Hidden In Time’ waarbij hij samen werkt met tien verschillende zangers en in totaal 20 muzikanten. Fans van jaren zeventig rock zoals Deep Purple, Rainbow, Uriah Heep, Zeppelin en Bad Company halen met dit album dan ook een zeer sterk en tevens modern rockalbum in huis.

01. Sinner, Sinner
02. Moonster Booster
03. Cosmic Blues