Metalium Grounded, Chapter Eight

Massacre Records

Metalium

Het inmiddels achtste album van het Duitse Metalium heeft de titel ‘Grounded, Chapter Eight’ meegekregen en is onlangs via Massacre Records uitgekomen. Dat de band niet stil zit blijkt wel uit het feit dat dit alweer het achtste album is in het tienjarige bestaan van de band. In deze periode bracht de band tevens 2 DVD’s, een live EP en een stripboek uit waarmee de band inmiddels een vaste waarde heeft weten te veroveren binnen de Europese powermetal scene. Verder detail is dat het nieuwe dit keer werd opgenomen zonder toevoeging van de nodige achtergrondkoren, alle zangpartijen werden dan ook ingezongen door frontman Henning Basse

Het album opent met de song ”Heavy Metal”, een ode aan het muziekgenre waar de band al ruim tien jaar voor staat. Luister maar eens naar de openigens zin “We’re heavy metal, if you don’t like it fuck you“. Het album gaat vervolgens verder met “Light of Day”, een stevige song voorzien van zware, groovende riffs, dat gevolgd wordt door de up-tempo heavy metal kraker “Pay The Fee”. Het volgende “Pharos Slaver”, is een wat langzamere midtempo song voorzien van en log en zwaar ritme waar een dreigende sfeer van uit gaat. Deze song steekt hiermee wat af tegen de voornamelijk up-tempo tracks op het album. Tijdens “Falling Into Darkness” bewijst zanger Henning Basse vervolgens dat hij een veelzijdig zanger is voorzien van een hoog bereik ondanks dat ik niet altijd zo gecharmeerd ben van zijn zangkunsten. Tegen het einde van het album komen we dan nog het gevoelige “Borrowed Time” en het snelle “Once Loyal” tegen. Dit veelzijdige album wordt vervolgens afgesloten met het degelijke “Lonely“.

Met ‘Grounded’ heeft de band opnieuw een veelzijdig en herkenbaar album weten af te leveren zonder al te veel verrassingen maar dit keer wel met voldoende afwisseling. Dit album bevat natuurlijk weer de nodige virtuoze lange uitgesponnen tracks, uptempo headbangers, de midtempo hymns en balladesque momenten. Wat betreft de beheersing van de instrumenten van de diversen bandleden, hier is niet zoveel op aan te merken evenals op de productie die opnieuw in handen lag van bassist Lars Ratz. Met deze release zal de band dan ook geen nieuwe markten aanboren, echter voor fans van de band is dit opnieuw een degelijk album die niet in de collectie mag ontbreken.

01. Heavy Metal
02. Light of Day
03. Pay The Fee