Mean Streak Metal Slave

Black Lodge Records / Suburban

Website : Mean Streak

Het Zweedse Mean Streak is ergens in 2006 opgericht door bassist Peter Andersson, waarop werd begonnen met het schrijven van het materiaal van het debuutalbum. Al snel had de band voldoende materiaal bij elkaar voor een volwaardig album waarop de band de Downland Studio introk om de songs op te nemen. De nummers werden vervolgens gemixt door niemand minder dan Fredrik Nordström (In Flames, Hammerfall) in de befaamde Studio Fredman. Het debuutalbum, dat de titel ‘Metal Slave’ heeft meegekregen zal via Black Lodge Records verschijnen.

Het album opent met de song “Whom The Gods Love Die Young”, een degelijke heavy metal song. Ook de rest van de songs op het album zijn uitstekende powermetal die in het straatje ligt van bands zoals Judas Priest, Saxon, Iron Maiden, Accept, Hammerfall en consorten, al moet ik toegeven dat de originaliteit vaak ver te zoeken is. Als ik alle songs en goed beluister merk ik al snel dat de band wel vaak bij hun grote broers heeft afgekeken en de nodige melodie lijntjes en rifjes heeft geleend. Muzikaal zit het echter prima in elkaar en straalt de band voldoende kracht uit, vooral het solowerk van beide gitaristen is uitstekend. Ook de zang van Andy LaGuerin is prima te doen al komen sommige refreinen nogal catchy over. Echter wat betreft de teksten, deze zijn behoorlijk cheesy en niet echt van een hoog niveau, luister maar eens naar een nummer als “Rock City”. Uitschieters op het album zijn onder meer “Sin City Lights” en het titelnummer “Metal Slave” en dat is toch echt te weinig voor een album met tien nummers.

Met ‘Metal Slave’ heeft Mean Streak een prima heavy metal, power metal cd afgeleverd, verwacht echter geen vernieuwingen want fans van eerder genoemde bands hebben dit allemaal al eens gehoord. Verder is het geluid prima in orde, maar dat kan ook niet anders dan met iemand als Fredrik Nordström achter de knoppen.

01. Whom The Gods Love Die Young
02. Battle Within
03. Eyes Of A Stranger