Marduk Wormwood (Luistersessie)

Regain Records

Website : Marduk

Men schrijve het jaar 2009, 7 augustus. Ondergetekende bevindt zich in Bad Berka, nabij Weimar. Bad Berka hoor ik u denken? Jawel, dat is namelijk het dorpje waar al aardig wat jaartjes Party-San open air georganiseerd wordt. In mijn ogen een erg gaaf underground festival.

Wat wilde het toeval nu? Na de vorige avond door Marduk helemaal kapot geknuppeld te zijn met “Panzer Division Marduk” integraal afgevuurd op onze oren, kon er nog een schepje bovenop. In het plaatselijke Hotel “Hubertus Hof” werd een luistersessie georganiseerd voor de nieuwe langspeler van onze Zweedse vrienden, getiteld “Wormwood”. We krijgen een lekker hapje en drankje en om 11h20 in de ochtend is het dan tijd om te beginnen. Geintroduceerd door de labelbaas van Regain, en met de band zelf is het tijd om in de KonferenzRaum naar “Wormwood” te gaan luisteren. Het begint al meteen met een potje rammen op hoge snelheid met “Nowhere, No-One, Nothing”, wat echt doet denken aan Panzer Division. Daarna krijgen we een trager nummer waar de zang van Mortuus meer op de voorgrond treed, met slepende gitaarpartijen en een dreigende sfeer is “Funeral Dawn” een groeiertje. Deze combinatie haalt Marduk nog een keer uit in “This Fleshly Void” en “Unclosing The Curse”. Eerst een supersnel nummer en daarna een nog trager nummer opgebouwd rond slechts een riff. Wat nu al in het oor springt is de duidelijk goede productie door bassist Devo. Niet te clean, maar wel nog duidelijk alle elementen hoorbaar. Hierna volgen nog drie nummers die mij persoonlijk niet zoveel doen, namelijk “Into Utter Madness”, “Phosphorous Redeemer” en “To Redirect Perdition”. Gewoon drie degelijke tracks, maar ze steken schril af tegen het trio nummers dat erna komt. Man man man. Wat een heerlijke afsluiting van deze plaat. Eerst met “Whorecrown” een live kraker in spe, met een meeschreeuw, hymnisch refrein en polkabreak waar veel nekjes op gaan sneuvelen. Daarna nog een prima nummer “Chorus of Cracking Necks”, waarin we in het refrein ook inderdaad nekjes horen kraken. Navraag dient te vermelden dat het wel de drummer zijn rug is, maar het geeft het nummer toch zeker iets extras. Als afsluiter krijgen we nog een nummer waarin Mortuus wel een soort mis op lijkt te dragen aan alles wat hij verafschuwt.

Verrassende afsluiter dus van een geslaagd album. Opvallend zijn in mijn ogen de voor een truie black metal plaat goede productie en de Funeral Mist invloeden. Mortuus is ook in zijn eentje Funeral Mist, en het is duidelijk te horen dat hij ook aan de laatste Marduk meegeschreven heeft. Kortom, een toffe plaat weer, zo te horen naar een luisterbeurt. Voor de fans verplichte kost en voor andere metalheads wel een interessante plaat. Gun het eens een luisterbeurtje, echter heb nog wel even geduld want het album zal pas eind september in de winkels verschijnen. (Koos van Marle)

01. Nowhere, No-One, Nothing
02. Funeral Dawn
03. This Fleshly Void