Månegarm Nattväsen

Regain Records / Suburban

Website : Månegarm

Afgelopen november is alweer het achtste album van het Zweedse Månegarm uitgekomen, het album heeft de titel ‘Nattväsen’ meegekregen dat zoiets betekend als ‘Night Creatures’. De heren maken stevige viking / pagan metal voorzien van hier en daar een vleugje blackmetal. Natuurlijk ontbreken de mooie epische stukken niet, deze zijn weer overgoten met een sausje van melodie en rauwe stukken en een vleugje folk. Bands die verder in hetzelfde straatje passen en die bij me in me opkomen bij het beluisteren van het album zijn onder meer Thyrfing, Einherjer en af en toe ook Korpiklaani.

Het eerste nummer “Mina Fäders Hall” bevat mooie cleane zang en je waant je tussen de vikingen in vervlogen tijden. Vervolgens wordt het tempo opgevoerd bij het volgende “Nattsjäl, Drömsjäl” dat doorspekt is met mooi vioolwerk. “Bergagasten” is het derde goede nummer op rij van deze CD, hier wordt akoestische gitaar vloeiend verwerkt in de hele compositie. Knap werk en een aanrader! in de song “I den Svartaste Jord” zit een flink instrumentaal stuk verwerk dat je aandacht echt grijpt. Tevens bevat deze song een aantal lekkere riffs en dit alles bij elkaar resulteert in een erg mooi nummer. Het daaropvolgende nummer “Hraesvelg” is dan weer compleet anders en bezorgt je het gevoel dat je ergens anders bent beland. Dit nummer is wat donkerder en rustiger. De teksten die in het Zweeds zijn, versta ik niet, maar door de muziek kan je ze bijna begrijpen. Ook geven de heren hierover uitleg op hun website wat dan weer erg leuk is gedaan. Het laatste liedje op deze schijf genaamd “Delling” is volgens mij wel een van de mooiste nummers. Dit nummer bevat veel sfeer en je waant je dan ook in een fantasiewereld.

Met ‘Nattväsen’ heeft Månegarm een zeer degelijk album afgeleverd. Vooral het gebruik van de viool door violist/fluitist Janne Liljekvist voegt veel toe aan de muziek. De band weet hoe het moet. De songs zijn dan ook voorzien van kracht en bevatten voldoende inhoud. De muzikanten zijn goed op elkaar ingespeeld en alles klinkt dan ook lekker soepel. De muziek brengt je terug in de tijd naar vreemde duisternissen en bizarre omgevingen en sferen. Kortom, als je van viking en pagan metal houd, kan je dit schijfje wat mij betreft zonder te luisteren aanschaffen. (Talitha Martijn)

01. Mina Fäders Hall
02. Nattsjäl, Drömsjäl
03. Bergagasten