Mandragora Scream Volturna

Massacre Records

Mandragora Scream

Eind November is het inmiddels vierde album van het uit Italië afkomstige Mandragora Scream via Massacre Records verschenen. Het album is heeft de titel ‘Volturna’ meegekregen en is daarmee de opvolger van het uit 2006 stammende ‘Madhouse’. Deze heren en dame van Mandragora Scream spelen een soort overdreven gothic gemixt met metal en hier een daar een vleugje darkwave.

Als ik de cd opzet geraak je meteen in gothic sferen en je waant je dan ook op een planeet met elfjes, trollen, vampieren en heksen en al dat soort figuren en dit uit zich tevens in de teksten. Verder is het album voorzien van aardig gitaarwerk en zijn tevens enkele electro invloeden waarneembaar. Wat mij echter tegenstaat is het irritante accent van zangeres Morgan Lacriox, dat ze na al die jaren nog niet een liedje in vloeiend Engels kan zingen is natuurlijk niet al te best. Ze heeft wel een aardige stem, maar dat mag je ook wel verwachten. De band is tenslotte al geen groentje meer na het vierde album. Aangezien ik niet erg gecharmeerd ben van deze band, zal ik het oppervlakkig houden en niet alle nummers bespreken. Over het algemeen klinkt het erg onrustig en hier en daar bespeur ik een vleugje duisternis. Het is gothic muziek, en ik ben geen grote kenner, maar volgens mij is het niet echt van hoogstaand niveau. Het ontbreekt aan power en energie, het is niet erg boeiend. Ook blinken de muzikanten niet uit in kwaliteit. Het zijn allemaal simpele riedeltjes en standaard drum- en toetswerk. Verder heeft de band ook twee covers op de cd gezet, en dat hadden ze beter kunnen laten. Sonny & Cher’s “Bang Bang” en jaren tachtig Visage’s “Fade To Grey” zijn er niet zo best vanaf gekomen.

Kortom, hier en daar hoor je wat industriële trekjes, veel disco deuntjes en weinig kwaliteit. De band heeft zich dan ook muziekaal gezien vanaf het eerste album niet echte verder weten te ontwikkelen. Dit kan natuurlijk deels ook komen door de vele bezettingswisselingen die de band in de loop der jaren ondergaan heeft. Helaas, een gemiste kans. (Talitha Martijn)

01. Lui
02. I’m Goin’ Alone
03. The Circus