Magnum Into The Valley Of The Moonking

Steamhammer / SPV

Website : Magnum

De al meer dan 30 jaar meedraaiende Britse rockband Magnum werd 1972 opgericht en in 1978 kwam het debuutalbum 'Kingdom of Madness' uit, dat de 54ste plaats in de UK Charts wist te behalen. De band wist in Europa door de jaren heen een behoorlijke fanbase op te bouwen maar in Amerika brak de band nooit echt door. Het uit 1988 stammende ‘Wings of Heaven’ het meest succesvolle album van de band, de band bracht afgelopen jaar dan ook het dubbel live album ‘Wings of Heaven Live’ uit ter gelegenheid van het twintigste jubileum van het gelijknamige studio album.

Nu is er dan eindelijk weer eens een langverwachte opvolger. De band heeft hiervoor eerst een Europese tour gedaan. Het nieuwe album heeft de titel ‘Into The Valley Of The Moonking’ meegekregen en zal op 15 juni via Steamhammer / SPV verschijnen. De band maakt standaard AOR/hardrock muziek. De nummers zijn hoofdzakelijk geschreven door Bob Catley (zanger) en Tony Clarkin ( gitarist) en bevatten symfonische melodieën en fijn gitaarwerk. Over het algemeen is ‘Into The Valley Of The Moonking’ een gevoelige plaat geworden, mede door het zangwerk van Bob Catley die een prettige stem heeft met een klein rauw randje. De nummers zitten keurig in elkaar en je voelt gewoon de emotie, vooral bij nummers als bijvoorbeeld het mid-tempo nummer “Cry To Yourself”. Tijdens het nummer “Time To Cross That River” hoor je een akoestische gitaar en bij songs zoals “No One Knows His Name” en “If I Ever Lose My Mind“ zijn zelfs enkele violen en blaas instrumenten waarneembaar. De mannen hebben dus goed hun best gedaan om te blijven variëren. Ik hoor invloeden in de diverse songs van onder andere AC/DC, Kansas, Queen en Van Halen. Voor sommigen van ons zal de plaat een beetje te rustig zijn. Neem bijvoorbeeld, het naar mijn mening een beetje te slappe “A Face In The Crowd”. Een uitschieter op deze cd is echter “Blood On Your Barbed Wire Thorns” waarin vooral het up-tempo en de heerlijke baspartijen opvallen. Ook de songs “Take Me To The Edge” en “Feels Like Treason” zijn gelukkig wat pittiger.

Erg vernieuwend is het allemaal niet, maar als je fan bent van deze band, zal je toch blij zijn met dit nieuwe schijfje. Het artwork van fantasy artist Rodney Matthews is uitzonderlijk. En als je echt fan bent, raad ik je aan om de limited edition aan te schaffen. Deze bevat namelijk een leuke bonus DVD met interviews en diverse nummers! (Talitha Martijn)

01. Intro
02. Cry To Yourself
03. All My Bridges