Lynyrd Skynyrd Gods & Guns

Roadrunner Records

Website : Lynyrd Skynyrd

Op 28 september komt het nieuwe studioalbum van onze southern rockers van Lynyrd Skynyrd uit via Roadrunner Records. Het album heeft de titel ‘God & Guns’ meegekregen en is opgenomen in Nashville onder leiding van de legendarische producer Bob Marlette. ‘God & Guns’ is de langverwachte opvolger van het in 2003 verschenen album ‘Vicious Cycle’. Het in de jaren zestig opgerichte Lynyrd Skynyrd heeft enkele zeer grote hits op zijn staan zoals “Free Bird” en “Sweet Home Alabama” en inmiddels zo’n 60 albums uitgebracht en de teller staat ondertussen op meer dan 30 miljoen verkochte albums. Lynyrd Skynyrd werd op 13 maart 2006 in de Rock and Roll Hall of Fame geïntroduceerd.

Het nieuwe album heeft nogal wat voeten in de aarde gehad, wijlen Hughie Thomasson heeft veel aan dit album meegeschreven voordat hij overleed. Toetsenist Billy Powell heeft slechts zes van de twaalf nummers op het album ingespeeld voordat hij plotseling deze aardbol moest verlaten. Het album kent verder enkele gastbijdragen in de vorm van gitaarwerk van John 5 (ex-Marilyn Manson, Rob Zombie).

Als ik de cd voor de eerste keer helemaal beluister kan ik gelijk zeggen dat dit een zeer degelijk plaat is onder de noemer van southern rock / AOR / hardrock van de krasse oude knarren. Opener “Still Unbroken” trekt gelijk je volle aandacht en komt over als een groovy nummer met veel pit. De song is verder voorzien van de nodige heerlijke solo’s. Dat begint gelijk goed, het volgende “Simple Life” is een echt lekker feel-good nummer waarbij je je op vakantie waant! De moderne invloeden zijn in dit geheel ook meegenomen en dat is ietss dat je niet vaak tegenkomt bij de wat oudere bands. Bij het nummer “That Ain’t My America” is het vooral de tekst die opvalt. Maar iedereen zou de teksten eens moeten luisteren, er is over nagedacht en vooral bij “Gods & Guns” komt het southern gebeuren erg duidelijk over in de tekst. “Comin Back For More” is vervolgens weer een wat trager nummer, het emotionele en gevoelige “Gifted Hands” is vervolgens een nummer dat mij dan weer erg kan bekoren. Ook de rest van de nummers op het album bevatten een heerlijke groove en de nodige mooie gitaarsolo’s. De stem van Johnny Van Zant, de broer van de voormalige zanger Ronny, die jaren geleden tijdens een vliegtuigongeluk om het leven kwam zijn subliem. Het kost hem volgens mij dan ook geen enkele moeite om alle zangstukken zo mooi op dit schijfje te krijgen. Verder valt er over de ritmesectie niets te klagen, deze is lekker degelijk en vet.

Kortom een heerlijke plaat van een stel legendarische oude rockers, die de nodige jaren ervaring hebben, en dat op alle mogelijke manieren terug laten zien in hun muziek. Een dikke vette pluim voor deze krasse knarren. (Talitha Martijn)

01. Still Unbroken
02. Simple Life"
03. Little Thing Called You