Long Distance Calling Avoid The Light

Superball Music

Long Distance Calling

Het Duitse Long Distance Calling zal op 27 april hun tweede album, getiteld ‘Avoid The Light’ uitbrengen via het Superball Music label en is daarmee de opvolger van het in 2007 uitgebrachte ‘Satellite Bay’.

Het album opnet meteen met de langste song van het album, het ruim twaalf minuten durende ‘Apparitions’. De song begint met wat rustig gitaarspel waarna al snel de rest van de band invalt. Het nummer kent tevens een aantal rustige, melodieuze, ritmische momenten en zo nu en dan gaat de band er weer wat steviger tegenaan, verder vind er een uitstekende opbouw plaats waarna de song een rustig einde kent. Tijdens het volgende “Black Paper Planes” gaat de band er meteen al wat harder tegenaan, de stevige gitaarriffs worden ondersteund door degelijk drumwerk en tegen het einde van de song worden we dan nog getrakteerd op een flinke synthesizers partij en wordt het distortionpedaal ook nog eens flink ingetrapt. “359°” is dan weer voorzien van een rustig, sferisch intro en gaat vervolgens verder in een rustige song, na een minuut of vijf gaat de song pas echt van start en wordt het gitaarwerk steeds heavier, klasse. Ook “I Know You, Stanley Milgram!” kent dezelfde ingrediënten als de voorgaande songs, rustige, instrumentale rock met hier en daar een uitspatting van harde gitaarrriffs, stevige drums en sferische keyboards passages. Tijdens “The Nearing Grave” wordt de vervolgens bijgestaan door zanger Jonas Renske van Katatonia waardoor de song een mooie afwisseling is op al het instrumentale geweld. Tevens weet de heer Renske een bijzonder droevig, meeslepend en somber gevoel aan het nummer mee te geven. Het album wordt vervolgens afgesloten door het ruim negen minuten durende “Sundown Highway”, een vrij luchtige rock song in tegenstelling tot het voorgaande “The Nearing Grave”.

Met in totaal zes nummers met een gemiddelde lengte van bijna tien minuten weet Long Distance Calling een zeer degelijk album af te leveren dat werd opgenomen onder leiding van Kurt Beeldhouwer (Blackmail, Donuts). Fans van instrumentale postrock en van bands zoals Pink Floyd moeten dit album zeker eens gaan beluisteren. Op de myspace pagina  van de band is alvast een voorproefje te horen.

01. Apparitions
02. Black Paper Planes
03. 359°