Litmus Aurora

Rise Above Records / Suburban

Website : Litmus

Het derde album van de Engelse spacerock band Litmus is onlangs uitgekomen via Rise Above Records en heeft de titel ‘Aurora’ meegekregen. Het album is de opvolger van het in 2007 verschenen ‘Planetfall’. De band werd ergens in 1999 opgericht en niet veel later werd het debuutalbum ‘You Are Here’ in eigen beheer uitgebracht. Verder is mij eigenlijk niet zoveel bekend over deze band op het gegeven na dat de band diversen keren in het voorprogramma van Hawkwind, Space Ritual en The Ozric Tentacles te zien was en dat de band inmiddels twee maal op het befaamde Roadburn festival live te aanschouwen was.

Het album opent met het uptempo “Beyond the Sun” en meteen bij het beluisteren van deze eerste song bekruipt mij het gevoel dat Litmus weleens de opvolgers uit de 21ste eeuw kunnen zijn van spacerock legende Hawkwind. Luister ook maar eens naar een nummer als “In the Burning Light”, dat voorzien is van dynamische gitaarpartijen, vreemde elektronische bijgeluiden en bijna psychedelisch aandoende synthesizers. De volgende songs bevatten dezelfde ingrediënten, luister maar eens naar het rustige, spacy aandoende “Eos” of het opgewekte “Miles Away“. Ook het volgende “Stars” is een zeer degelijke uptempo, song met een pakkend refrein en een heerlijk basloopje. “Kings of Infinite Space” is dan een rustig, bijna akoestisch aandoend tussendoortje van ruim acht minuten waarna de band tijdens het spacy “Ma:55oN Rift” alle registers nog eens open schroeft en er lustig op los experimenteert. Het album wordt daarna afgesloten door de degelijke rocksong “Red Skies”, voorzien van uitstekend solowerk van gitarist Fiddler.

Met ‘Aurora’ weet Litmus een zeer degelijk album af te leveren die bij menig fan van het spacerock genre hoog in de jaar lijstjes zal eindigen. Fans van het oudere werk van Hawkwind kunnen dit album dan ook zonder te beluisteren blind aanschaffen.

01. Beyond the Sun
02. In the Burning Light
03. Eos