Lillian Axe Sad Day On Planet Earth

Blistering Records

Website : Lillian Axe

De Amerikaanse hardrockers van Lillian Axe bestaan al sinds eind jaren tachtig en brachten in de eerste jaren van hun bestaan een viertal albums uit, waaronder het uit 1992 stammende ‘Poetic Justice’ dat in eigen land zelfs een paar kleine hitjes opleverden. Het album wist zelf plaats 28 in de Amerikaanse Billboard Top Heatseekers te bereiken. Echter de band werd niet opgepikt door het grote publiek en in 1993 verscheen het vierde album ‘Psychoshizophrenia’. Op dit album probeerde de band het over een ander boeg te gooien, het album was een stuk harder en zwaarder dan het voorgaande werk maar ook nu wilde het niet lukken en niet veel later werd de band ontbonden. In 1999 kwam de band uiteindelijk weer bij elkaar en werd een het album ‘Fields of Yesterday’ uitgebracht met daarop een aantal nummers van diversen B kantjes van eerder uitgebracht materiaal. Het zou daarop tot het jaar 2007 duren voordat er nieuw werk uitkwam in de vorm van het album ‘Waters Rising’ waarop de band bewees helemaal terug te zijn.

Nu, twee jaar later heeft de band een deal gesloten met Blistering Records die enkele maanden geleden het nieuwe album, dat de titel ‘Sad Day On Planet Earth’ heeft meegekregen op de markt brachten. Het album opent met het rustige, akoestische “Cocoon” waarop de band uit de startblokken schiet met het stevige, uptempo “Megaslowfade”. Wat me als eerste opvalt zijn de vele tempowisselingen, de mooie solopartijen van beide gitaristen en de stevige sound. De zanglijnen van Derrick Lefevre, die originele zanger Ron Taylor vervangt liggen goed in het gehoor en ook de ritmesectie staat als een huis. Ook de hierop volgende songs zoals “Jesus Wept” en “The Grand Scale Of Finality” zijn voorzien van een stevige sound en ook het gitaarwerk is hier weer van een uitstekende kwaliteit. Het titelnummer “Sad Day On Planet Earth” is dan weer een gevoelige semi-ballad met uitstekende zangprestaties van de heer Derrick Lefevre. Echt een nummer om even bij weg te dromen. Ook de rest van de songs zijn erg kenmerkend voor de band, mooie zanglijnen, stevig gitaarwerk en gevoelige refreinen, luister maar eens naar een nummer als “Hibernate”. Alweer kom ik een ballad tegen in de vorm van “Within Your Reach”, ook deze is mooi met meerdere zangstemmen en subtiel en gevoelig gitaarwerk. Een van de betere nummers van dit album is voor mij “Blood Raining Down On Her Wings” doorspekt met heerlijke gevoelige gitaarstukken. Verder komen we dan ook nog het gevoelige “Nocturnal Symphony” en mooi “Kill Me Again“ tegen, maar ook het groovende “Fire, Blood, The Earth and Sea” dat het album afsluit mag er zijn.

Lillian Axe heeft met ‘Sad Day On Planet Earth’ een zeer melodieus metal album af weten te leveren. Het geluid en de productie van deze schijf zijn degelijk te noemen en met ruim zeventig minuten speeltijd krijg je ook nog eens waar voor je geld. (Talitha Martijn)

01. Cocoon
02. Megaslowfade
03. Jesus Wept