Levarage Circus Colossus

Spinefarm Records

Website : Levarage

Op 21 november is alweer het derde album van het Finse Levarage verschenen dat de titel ’Circus Colossus’ heeft meegekregen. Deze nog jonge band maakt melodische heavy metalen ik zou de muziek van Levarage dan ook in het straatje van bands als Sonata Arctica, Nightwish en Evergrey willen plaatsen. Verder is de band is mij eigenlijk totaal onbekend maar dat zal er wel mee te maken hebben dat de band volgens mij nog nooit in onze omgeving op tour geweest is

Het eerste nummer is een episch, instrumentaal intro dit bijna vloeiend overgaat in het snelle, melodieuze “Wolf And The Moon”. Al met al een erg energiek song. Volgens lijken er wat gitaarrifjes tijdens het volgende “Movie Gods” zo uit het intro te komen, wat op zich dan weer erg leuk gedaan is. Als het vierde nummer “Worldbeater” bezig is vallen de gitaarriffs en solo’s en de aardige stem van Pekka Heino mij op. Ook moet ik zeggen dat de keyboard klanken goed verwerkt zijn in het geheel maar echt vernieuwend is het allemaal niet. Sommige nummers zijn dan ook vrij standaard, maar alles bij elkaar klinkt het gewoon aardig. Het schijfje bevat verder een vrij korte ballad in de vorm van “Don’t Keep Me Waiting”. Met “Prisoners” volgt er dan nog een snellere song die mij goed bevalt en ook het afsluitende “Broken Wings” valt in deze categorie.

Over het algemeen kan ik zeggen dat het geluid goed te noemen is en dat de band zeker potentie heeft. Als ze dan ook nog eens zouden touren in onze regionen en zich wat meer in buiten Finland zouden promoten, dan kunnen zij nog flink groeien. Verder is het jammer dat in dit genre al zoveel bands rondlopen waardoor Leverage al snel ondergesneeuwd zou kunnen raken in de enorme hoeveelheid releases die maandelijks op ons af komen. (Talitha Martijn)

Tracklisting:
01. Rise
02. Wolf and the Moon