Kreator Hordes of Chaos

Steamhammer / SPV

Website : Kreator

Na vier lange jaren wachten ligt dan eindelijk het nieuwe Kreator album op ons te wachten, het album dat de titel ‘Hordes of Chaos‘ heeft meegekregen en zal op 19 januari verschijnen. Opgenomen ditmaal in een live-setting onder leiding van Moses Schneider zou deze plaat het live-gevoel meer moeten overbrengen dan het vorige, wat klinischere 'Enemy of God'. Om het geheel af te maken werd de cd gemixed door Colin Richardson (Slipknot, Bullet For My Valentine, Cradle of Filth) en knallen we dus meteen goed het nieuwe jaar in.

Opener 'Hordes of Chaos (Necrologue for the Elite)' begint nog langzaam met een klein instrumentaal introotje maar gaat al snel over in een regelrechte thrasher met meezingbaar refrein. Je hoort ook daadwerkelijk dat de band netjes alles live heeft opgenomen (in de studio maar toch) doordat je op sommige stukjes al een versnelling kan waarnemen voordat er in een nieuw en sneller stuk wordt begonnen. Dacht je dat het titelnummer al roste, komt 'Warcurse' er nog even achteraan. Nog sneller en furieuzer dan zijn voorganger raast het over je heen. Niettemin weet Kreator altijd even pas te houden en is het middenstuk een lekker groovend stuk geworden. En zo laten wel meer nummers zich kenmerken. Doordat alle nummers vrij kort zijn (tussen de 3 en 4 minuten) krijg je dus aanzienlijk veel thrash op je bordje. Want was 'Enemy of God' nogal wat melodisch aan het worden, 'Hordes of Chaos' gaat duidelijk weer om thrash en om niets anders. 'Amok Run' zet je even op het verkeerde been met een intro dat nogal lijkt op het materiaal dat ze in hun mindere periode uitbrachten maar rost (of rent) daarna alles omver. 'Destroy What Destroys You' is het langzaamste nummer van de hele cd maar langzaam is het niet echt te noemen, meer lekker mid-tempo, waarna er weer hard doorgerost wordt met 'Radical Resistance' en 'To The Afterborn' waarbij de laatstgenoemde wel wat weg heeft van de iets te melodische nummers op de vorige plaat maar in het eind versnelt het aanzienlijk. Mille schreeuwt op de hele plaat nog een toontje hoger dan de vorige en is over het algemeen goed bij stem. Vooral 'Absolute Misanthropy' laat dat goed horen als Mille de titel bezeten schreeuwt aan het eind van het nummer. 'Corpses Of Liberty' is een klein instrumentaaltje als inleiding van het laatste nummer 'Demon Prince' wat welhaast een episch gevoel krijgt mede door het goed gebruiken van twee gitaristen waarbij een de melodielijn een stuk hoger speelt.

Kreator komt vier jaar na de voorganger 'Enemy of God' met een prima plaat op de proppen. Er is weer meer thrash en solo's in de muziek geslopen en de overdaad aan melodie is er inmiddels uit. Omdat alles live is opgenomen zou ook alles live gespeeld moeten kunnen worden, en dat beloofd nog veel plezier bij de aankomende concerten van de heren. 23 Januari staan ze namelijk in de 013 te Tilburg en 24 Januari in de Melweg te Amsterdam. Ga ze zien, want Kreator is weer terug met een nieuwe knaller. (Thomas van Golen)

01.  Hordes of Chaos (Necrologue For The Elite)

02. Warcurse

03. Escalation