Kittie In The Black

Massacre Records

Kittie

Na diverse line-up wijzigingen en evenveel platenlabels is hier weer een nieuw schijfje van de Canadese band Kittie. 'In The Black' is het vijfde studioalbum van deze band. Tot op heden heeft deze band bestaande uit alleen maar dames mij niet weten te bekoren, dus ik ben benieuwd wat ik nu te horen krijg. De band kan valt overigens het beste in het nu-metal genre te plaatsen.

Na ankele luisterbeurten moet ik zeggen dat dit wel tot de betere werken van deze band behoort, maar ze overtuigen mij nog steeds niet. De vrouwelijke zangstem van Morgan Lander is mooi in de cleane vorm, maar ook kan ze flink schreeuwen. De muziek is een combinatie van moderne metal met melodieuze stukken en een vleugje klassieke metal erdoor gemixt. Op zich wel aardig, ook hoor ik hier en daar een redelijke gitaarsolo. Wat mij verder meteen opviel was de cover op het albums in de vorm van “Die My Darling” van The Misfits. Deze is naar mening echter absoluut overbodig, er zit geen pit of vaart in en hierdoor lijkt het niet eens op het origineel. Goed werk wordt afgeleverd door Mercedes Lander die de boel op deze cd wel lekker aan elkaar timmert. In het nummer “Sorrow I Know” wordt alleen clean gezongen en dat klinkt best aardig. Maar er zijn ook nummers waarbij de screams en growl de overhand hebben zoals “Forgive And Forget”. De andere songs hebben een combinatie van beide zangstijlen, luister maar naar “My Plague” en “Ready Aim Riot”. Tegen het einde komen we dan nog “Whiskey Love Song” tegen, een song die lekker pittig en thrashy klinkt en mij wel kan bekoren. De wat mindere nummers op het album zijn “Sleepwalking” en “Falling Down”. Deze nummers zijn domweg niet boeiend genoeg om de aandacht vast te houden. Het laatste nummer “The Truth” is een dik 6 minuten durende epische song die redelijk in het gehoor ligt. Ook de heavy gitaren leveren aan dit nummer een goede bijdrage. Kortom een niet meer dan aardige cd voor de liefhebber van vrouwelijke zang. (Talitha Martijn)

01. Kingdom Come
02. My Plague
03. Cut Throat