Killswitch Engage Killswitch Engage

Roadrunner Records

Killswitch Engage

Het duurt even, maar dan heb je ook wat, het nieuwe album van Killswitch Engage doet het in 2006 uitgebrachte ‘As Daylight Dies’ snel vergeten. Dit is een wijziging in de stijl en wijze van de band, eigenlijk lijkt het bijna op een nieuwe start. Het nieuwe album heeft dan ook net als het uit 2002 stammende debuutalbum de titel ‘Killswitch Engage’ meegekregen. De vijf heren uit Massachusetts laten ons, met deze knappe plaat, weten dat ze op de goede weg zijn. De productie is in de capabele handen van Adam Dutkiewicz en Brendan O'Brien die eerder al samenwerkte met bands zoals Mastodon en Velvet Revolver.

De band neigt op dit nieuwe album een stuk meer naar melodieuze metal dan de stevige metal-core (zonder helemaal van hun roots af te wijken) en dat vind ik persoonlijk een goede verbetering. De band is met deze nieuwe schijf dan ook een stuk toegankelijker geworden. Het is album bevat veel meer variatie en melodie dan de voorgangers en staat verder vol met vette gitaarpartijen. Ook de fellere tempo’s en het lekker drumwerk zorgen voor een positieve verbetering. Gitarist Joel Stroetzel levert een dik aandeel met zijn gitaarwerk, die de nummers en de variatie zeer ten goede komen. Eigenlijk geldt dit ook voor de zanger Howard Jones die zijn stem goed benut en veel diversiteit in de nummers weet te brengen. Toch is zijn zang niet heel veel veranderd ten opzichte van de vorige albums, wel is het allemaal wat cleaner geworden. Het zijn juist de (melodieuze) nuances die het geheel een stuk interessanter maken. Over het algemeen kan ik zeggen dat de nummers kort maar krachtig zijn. Het hele schijfje duurt een kleine 40 minuten bij elkaar. De nummers hebben zelfs af en toe een klein meezing gehalte en lekkere bijna catchy stukken. Luister bijvoorbeeld eens naar “Starting Over” en “Reckoning”. Wat vooral opvalt in het nummer “A Light In A Darkened World” zijn de volle gevoelige zangstukken van Howard Jones. Voor de wat meer up-tempo songs kan je “Starting Over” checken, dit nummer bevat vet gitaarwerk en barst van de kracht en energie. Bij “The Return” krijg je een beetje een duister en donker gevoel, wat vooral komt door de mooie lage zang. “I Would Do Anything” beukt weer flink hard en bevat een paar pittige heerlijke riffs.

Zoals je leest, is de afwisseling duidelijk merkbaar in de diverse nummers. Kortom, een fijne plaat die waarschijnlijk een behoorlijk aantal zieltjes gaat winnen, en er misschien een paar oude zal kwijtraken. Deze cd is zeker de moeite waard voor de moderne metalfan. (Talitha Martijn)

01. Never Again
02. Starting Over
03. The Forgotten