Judas Priest A Touch Of Evil Live

Sony Music

Website : Judas Priest

Daar is dan de zoveelste live plaat van de Britse heren van Judas Priest. Als je niet bij de concerten geweest bent, is dit een goed alternatief om de sfeer van een Priest concert op te pikken. Alles klinkt lekker rauw en echt. Er zal best wel hier en daar wat gesleuteld zijn om het in zijn geheel aardig te laten klinken. Echter is het gewoon wat je van een live cd mag verwachten. Rauw en absoluut niet foutloos. Voor de sommigen een teleurstelling en voor anderen een mooie plaat. Dat de heren heavy metal spelen, weten we ondertussen allemaal wel. De band speelt al zoveel jaar (40) samen dat het met de muziek en de ritmesectie wel snor zit.

De live uitvoeringen van de band kunnen mijn goedkeuring zeker wel krijgen, maar dat mag ook wel na al die jaren spelen en toeren! Wat me opvalt is dat er mooie en lekker rauwe zangstukken bijzitten van Rob, maar dat hij toch echt de hoge uithalen niet meer haalt met zijn stem. Hij is dan ook al een oudere man aan het worden, dus verwonderlijk is het niet. Maar het wordt er ook niet mooier op. Luister maar naar “Painkiller”en “Riding On The Wind” waarbij het geschreeuw en gebrek aan de oude goede stem, duidelijk hoorbaar zijn. Tijdens het nummer “Beyond The Realms Of Death” klinkt de stem van Rob toch een stuk lekkerder, maar nog steeds niet super. De rest van de nummers is gewoonweg redelijk te noemen. Wel is het erg jammer dat er niet wat meer klassiekers op deze live-plaat staan. Het zou toch niet zo moeilijk geweest zijn om deze release met twee cd´s te vullen want tijdens de laatste tours van de afgelopen jaren zijn er genoeg nummers gespeeld. Echter om nou gelijk van al het nieuwere materiaal een live album te maken is toch een vreemde keus. Dit is waarschijnlijk om diverse oude nummers al meerdere keren uitgebracht zijn op andere schijfjes.

Dat de heren de periode met zanger Tim Owens voor het gemak maar uit hun geheugen hebben gewist is echter wel wat vreemd. Waarschijnlijk omdat de band het hele Tim Owens avontuur als een smet of een foutje hebben gezien vanaf het moment dat hun geliefde Rob weer terugkeerde. Dat is erg jammer, want Tim heeft het toen erg goed gedaan. Maar aan de andere kant kan je wel zeggen dat Priest niet compleet is zonder Rob Halford. Wel wil ik de heren meegeven dat het soms beter is om op je hoogtepunt, of in hun geval iets later, te overwegen om ermee te stoppen. Er zijn maar een paar mensen die een stuk ouder zijn en toch mooi bij stem blijven. Het grootste voorbeeld hiervan is Dio, hij komt er nog makkelijk mee weg. Maar wederom zeg ik dat deze live cd van Judas Priest voor de liefhebber gewoon het zoveelste schijfje is dat je in huis moet halen. Niet slecht. (Talitha Martijn)

01. Judas Rising
02. Hellrider
03. Between the Hammer & the Anvil