Iwrestledabearonce It's All Happening

Iwrestledabearonce

Op 31 augustus is het langverwachte debuutalbum van de Amerikaanse avant-garde band Iwrestledabearonce via Century Media Records in Europa uitgekomen. De band is ergens in 2007 opgericht en de stijl van de band is een mix van metalcore, fusion, rock, jazz, mathcore, country, grind en deathcore waardoor de band moeilijk in één hokje is te stoppen. De band bracht al snel na de oprichting hun eerste self-titled EP uit met daarop samples van onder andere “Super Mario Bros” en “Scary Movie” om er enkele te noemen. Dat waren de huishoudelijk mededelingen, dus snel over naar de muziek.

Met opener “You Ain't No Family” gaat de band behoorlijk van start, drummer Mikey Montgomery zet meteen een moordende blastbeat in, de song wordt verder ondersteund door het thrashy gitaarwerk van John Ganey en Steve Bradley’s en degelijke basswerk van Dave Branch die hier en daar de nodige jazz breaks weet in te voegen. De hoofdrol is echter weggelegd voor zangeres Krysta Cameron die het ene moment over een mooie, zuivere stem lijkt te beschikken om op het andere moment de longen uit haar lijf schreeuwt. Wat betreft het volgende “White Water In The Morning”, deze song kent de zelfde ingrediënten al eindigt het nummer bijna als een dancetrack. Ook weet de band in bijna elk nummer wel op een of andere manier de meest vreemde geluiden of bekende samples door de muziek heen te mixen, luister maar eens naar en nummer als “Danger In The Manger” of “Tastes Like Kevin Bacon” waar ook de zangkwaliteiten van Krysta nog eens bewezen worden. Ook de volgende songs op het album bevatten de vele wisselingen en muziekstijlen zoals eerder genoemd. Het zal de luisteraar van dit album dan ook een groot aantal luisterbeurten kosten om de complexe songs op dit album een beetje te doorgronden. Verdere uitschieters zijn onder meer het technische en zware "Pazuzu For The Win", het snelle “Eli Cash vs. the Godless Savages” dat voorzien is van enige samba invloeden en het afsluitende “See You in Shell”. Het enige minpuntje van ‘It's All Happening ‘ is eigenlijk dat het album net iets meer dan 33 minuten klokt, en dat is toch wat aan de korte kant.

Met ‘It's All Happening’ heeft Iwrestledabearonce een zeer divers en afwisselend metalcore album afgeleverd voorzien van de nodige muzikale invloeden. Het valt dan ook niet mee om dit album van een degelijke review te voorzien. Dit album is dan ook het best geschikt voor iedereen die wel eens wat anders wil horen en die inmiddels is uitgekeken aan de enorme hoeveelheid metalcore cd’s die de laatste tijd zijn uitkomen. Verassing van het jaar, wie zal het zeggen over enkele maanden als de jaarlijstjes weer worden opgemaakt.

Verder zal de Europese versie de exclusieve remixes van de nummers "White Water In The Morning" en "Pazuzu For The Win" bevatten en is ook de videoclip van het nummer “You Ain’t No Family” toegevoegd aan het album. Tevens zal Iwrestledabearonce in november door Europa trekken en is de band samen bands als Despised Icon, Architecs, Horse The Band en As Blood Runs Black in de Benelux te zien op de volgende data: 08.11.2009 (NL) Eindhoven – Effenaar, 09.11.2009 (LUX) Esch-Alzette – Kulturfabrik, 21.11.2009 (B) Hasselt - Muziek-O-Droom.

01. You Ain't No Family
02. White Water In The Morning
03. Danger In The Manger