It Dies Today Lividity

Trustkill Records

It Dies Today

‘Lividity’ is het derde full-length studio album van de Amerikaanse metalcore band It Dies Today. Wel is dit het eerste album voor de nieuwe zanger Jason Wood. Na wat problemen met de release is deze schijf nu eindelijk op de mensheid los gelaten. De band is opgericht in 2001, toen waren de meeste leden pas een jaar of 16 oud. Toch hebben de heren al twee flinke headline tours en diverse support tours op hun naam staan.

Deze nieuwe schijf bevat tien nummers waarvan natuurlijk de cover van Duran Duran mij het meest opvalt. De band gaat gelijk goed van start met het strakke nummer “This Ghost” waarbij waarschijnlijk menig metal core fan gelijk de drang voelt om in een vette moshpit in te duiken. Goed begin. Ook het tweede nummer “Reckless Abandon” is een vet en typerend metalcore nummer wat mij goed kan bekoren! Ondanks de cleane zang, is het beste nummer van deze plaat voor mij “Thank You for Drinking”. Dit bevat letterlijk alle benodigdheden voor een mooi metalcore nummer. Vooral het gebruik van de cymbals is hier precies goed verdeeld, uiteraard tezamen met de benodigde breakdowns en screams. “Miss October” is een wat melodieuzer nummer. “Bled Out In Black And White” is wel bruut maar ook iets trager dan de andere nummers. Persoonlijk vind ik het nummer “Martyr of Truth” een beetje het zwakkere werk op deze cd. “Nihility” is het voorbeeld van een klassieke metal core song met veel geschreeuw en cleane zang. Bij “Life Of Uncertainty” is vooral het einde verrassend. Over “The Architects” kan ik alleen maar zeggen dat het bruut en snoeihard is. Ik ben een groot fan van Duran Duran dus natuurlijk vind ik de cover “Come Undone” wel heel erg leuk. Dit is een cover waarin de sound van beide bands is terug te horen en dat is dan weer duidelijk goed gedaan. Het zijn verder de standaard metalcore riffs en beats die bij ieder nummer terugkomen. Wel zitten er een paar mooie stevige gitaar solo’s in en ik denk dat het allemaal ook wel degelijke muzikanten zijn. De zang valt me af en toe een klein beetje tegen. Alhoewel alles lekker vet, zwaar en rauw klinkt, is het niet boven gemiddeld. Ook de cleane zanglijnen vallen soms een beetje tegen.

Over het geheel en de muzikanten kan ik verder zeggen dat de gehele plaat erg strak is. De vette gitaarsolo’s van Chris Cappelli en Mike Hatalak, gemixt met het zeer stevige baswerk van Steve Lemke wordt retestrak dichtgeslagen door de goede drummer Nick Mirusso. De band benut alle voor het genre logische breakdowns en blastbeats. Kortom een degelijke metalcore plaat. Zeker niet uitmuntend maar toch goed te behappen. (Talitha Martijn)

01. This Ghost
02. Reckless Abandon
03. Thank You For Drinking