Iron Age The Sleeping Eye

Tee Pee Records / Suburban

Iron Age

De jongens van Iron Age uit Austin, Texas werken stevig aan hun reputatie. In 2006 zag het debuutalbum ‘Constant Struggle’ het levenslicht waarop de band wat meer het hard-core pad bewandelde. Echter op deze nieuwe release is de band het overduidelijk wat meer de jaren 80 thrash metal kant opgegaan voorzien van hier en daar een beetje doom. Uiteraard zijn ze niet compleet een nieuwe weg ingeslagen. Want ook de hard-core invloeden zijn nog duidelijk aanwezig en dat geldt dan voornamelijk voor de zangpartijen van zanger Jason Tarpey.

De band gaat furieus van start met “The Sleeping Eye of the Watcher”, dit is een lekker thrashy nummer dat zo uit de San Fransico’s Bay Area had kunnen komen. Let vooral op de riffs die veel overeenkomsten hebben met Metallica. De betere nummers van dit album zijn het vette “Dispossessed” en “A Younger Earth” met mooie zang. Echter al snel blijkt dat niet alle nummers even goed zijn. Dit zou te maken kunnen hebben met de combinatie van thrash en doom, dat is gewoon lastig om goed te doen, iets waar een band als Mastodon bijvoorbeeld in uitblinkt. Verder heeft het nummer “Burden Of Empire” een kansloze stilte waar ik het nut niet van inzie. Het album wordt afgesloten door het ruim elf minuten durende “The Way Is Narrow”. De song si wel wat te lang maar zeker niet onaardig.

De pluspunten kort omschreven zijn in ieder geval de lekkere sterke gitaar riffs en de energieke nummer met veel tempo wisselingen en een goede atmosfeer. Jammer is dat de songs niet gelijk in je hoofd blijven hangen en als je de cd vaak draait, hoor je dat sommige dingen steeds terugkomen en de nummers daardoor een beetje op elkaar gaan lijken. Echter omdat dit pas de tweede cd van Iron Age is geef ik de band toch het voordeel van de twijfel en klinkt dan ook zeker niet slecht. Ik denk dat deze band wel potentie heeft om wat meer te presteren en sterker te worden. Fans van het vooral ouder werk van bands als het eerder genoemde Mastodon, maar ook Corrosion Of Conformity en The Cro-mags moeten ‘The Sleeping Eye’ zeker eens een kans geven want de band is op de goede weg met dit album.

Voor wie de band eens aan het werk wil zien, dat kan want op 26 november zal de band samen met Rise and Fall en State of Mind te zien zijn in Dynamo te Eindhoven. (Talitha Martijn)

01. The Sleeping Eye of the Watcher
02. Dispossessed