Insolence Audio War

Rodeostar Records

Website : Insolence

Op 26 februari is het inmiddels zevende album, getiteld ‘Audio War’ van de Californische crossover-band Insolence uitgekomen via Rodeostar Records. Ik ben verder niet echt bekend met deze band, maar na enig zoekwerk blijkt dat dit album al ergens in 2007 via Powerslave Records is uitgebracht in thuisland Amerika. Wat betreft het geluid van de band, deze ligt in het straatje van bands zoals Dub War, Bad Brains en Skindred.

Het album opent met de song “Danger”, een stevige song met een flinke beat en de nodige reggae invloeden, ook de volgende songs “Megumi” en “Kobra Kai” bevatten deze invloeden. De stevige gitaarpartijen maken het geheel af, de songs zijn verder licht verteerbaar en het valt zo nu en dan ook niet mee om stil te blijven zitten. “Blue Sky” laat de band dan echter weer van een heel andere kant horen waardoor we ons op een tropisch eiland wanen. Natuurlijk is het niet alleen reggae wat de band ons brengt, het geheel wordt gemixt met de nodige metal en punkinvloed, daarnaast zijn tevens enkele hip hop invloeden waarneembaar. Gelukkig staan er ook nog enkele stevige songs op het album zoals het felle hardcore getinte “Liberation” en het punkachtige “Socialator” waarbij ik een beetje aan het oude werk van de Misfits moet denken. Verder komen we nog het uitstekende “Shine” tegen waarop het album wordt afgesloten door het de rustige reggae ballad “BMD”.

Met ‘Audio War‘ heeft de band een degelijk cross-over album opgenomen dat mij wel kan bekoren, mocht de band binnenkort in ons land te zien zijn ga ik zeker proberen hier bij te zijn. Echter door deze wat vreemde mix van metal, reggae, hip hop en hardcore zal dit album niet voor iedere metalfan weggelegd zijn. Dus voor de geďnteresseerden, eerst even luisteren op de myspace pagina van de band.

Line-up
Mark Herman - Vocals, MC
Billy Rosenthal – Vocals, Percussion