Inmoria Invisible Wounds

Massacre Records

Website : Inmoria

Eind juni is het debuutalbum ‘Invisible Wounds’ van het Zweedse Inmoria uitgekomen via Massacre Records. De band is een project van Morgana Lefay zanger Charles Rytkonen, Christer Andersson (Tad Morose) op gitaar, Danne Eriksson (ex-Tad Morose) op keyboards, Henke Westin (Blazing Skies) op bass en Peter Moren (Tad Morose, Steel Attack) achter de drumkit.

Het album opent met het stevige “Come Insanity”. Wat meteen opvalt zijn de strakke drumpartijen van Peter Moren en de melodieuze maar rauwe zang van Charles Rytkonen die wel wat weg heeft van een kruising van Jon Oliva van Savatage en Warrell Dane van Nevermore. Ook de volgende song op het album is voorzien van pittige gitaarriffs, melodieuze keyboard partijen en meerdere tempowisselingen. Dit alles wordt ondersteund door een degelijke ritmesectie en de rauwe, maar cleane zang van Charles. Het nummer “Fantasy” is dan weer wat rustiger en melodieuzer dan de rest van de songs maar klinkt toch behoorlijk heavy ondanks dat de song wat meer synthesizer partijen bevat. De nummers “Misery” en “Circle Of Memories” zijn weer wat steviger en sneller dan de rest van de song. De gitaarpartijen staan hier dan ook wat meer op de voorgrond dan tijdens de rest van de songs op het album, waar de keyboardpartijen nogal overheersen. Tegen het einde van het album vinden we dan nog een van de betere nummers van het album, te weten “Haunting Shadows” waarbij zanger Charles Rytkonen wordt bijgestaan door een gastzangeres die we ook nog eens tegenkomen tijdens “The Other Side”. Het album wordt vervolgens afgesloten door het sterke “I Close My Eyes”, voorzien van een aantal stevige riffs en enigszins vervormde zangpartijen die de song een apart sfeertje meegeven.

Al met al levert Inmoria een degelijk metal album af waarbij de keyboardpartijen een grote rol spelen, fans van het donkere maar melodieuze powermetal moeten deze band zeker eens een kans geven.

01. Come Insanity
02. Alone