Indukti Idmen

InsideOut Music

Website : Indukti

Het album ´Idmen´ van het Poolse Indukti is op 24 juli via InsideOut Music uitgekomen en is de opvolger van het in 2005 uitgebrachte debuut ´S.U.S.A.R. ´ waarbij de band werd bijgestaan door Riverside's frontman Mariusz Duda. Indukti is een instrumentale band die bestaat uit de gitaristen Piotr Kocimski en Maciej Jaskiewicz, bassist Andrzej Kaczynski, drummer Wawryniec Dramowicz en violiste Ewa Jablonska. Verder wordt de band op deze nieuwe release bijgestaan door gastvocalisten Nils Frykdahl (Sleepytime Gorilla Museum), Maciej Taff (Rootwater) en Michael Luginbuehl (Prisma).

De muziek van de band valt het best te omschrijven als experimentele progressieve rock met een vleugje metal, psychedelica en jazz waarbij de band zo nu en dan klinkt als een combinatie van Tool, King Crimson en Riverside. Indukti is dus geen gemakkelijke kost en om dit album dan ook van een degelijke review te voorzien valt al helemaal niet mee.

Het album opent met het ruim acht minuten durende “Sansara”, een behoorlijk stevige song die voorzien is van harde gitaarriffs, die op hun beurt worden afgewisseld met subtiele vioolmuziek, waarna het tweede deel van de song rustig en melodieus is. Wat echter het meeste opvalt op dit album is het krachtige drumwerk van Wawrzyniec Dramowicz. De meeste songs zijn dan ook zorgvuldig rondom zijn spel opgebouwd maar ook de vioolpartijen van Ewa Jablonska geven de band een duidelijk onderscheidend geluid. Ook een nummer als “Tusan Homichi Tuvota” bevat heerlijke riffs, klinkt onheilspellend en is zelfs voorzien van een dreigende grunt. Ook “...and Who's the God Now?!” bevat enkele zware zangstukken om vervolgens weer over te vloeien in ingetogen passages. Ook hoor ik tijdens het beluisteren van het album diversen malen bijvoorbeeld instrumenten als trompetten voorbijkomen zoals tijdens het complexe, ruim elf minuten durende “Ninth Wave”. De song bevat tevens diversen oosterse invloeden waardoor het nummer een jazzy sfeertje meekrijgt en daarmee het album op gepaste wijze afsluit.

Met ´Idmen´ heeft Indukti een volwassen en zeer degelijk album weten af te leveren, fans van eerder genoemde bands moeten het album zeker eens een kans geven. Dit album is dan ook zeker een aanrader voor fans van experimentele progresieve rock en voor iedereen die wel eens wat anders wil dan de standaard rock waarmee we de laatste tijd overspoeld worden.

01. Sansara
02. Tusan Homichi Tuvota
03. Sunken Bell