Illdisposed To Those Who Walk Behind Us

Massacre Records

Website : Illdisposed

Eind augustus is het inmiddels negende album van de Deense death metal formatie Illdisposed uitgekomen. Het album van ´Denmark’s Finest´ heeft de titel ´ To Those Who Walk Behind Us´ meegekregen. Na contracten met Roadrunner Records en meest recentelijk AFM Records heeft Illdisposed nu onderdak gevonden bij Massacre Records die ook maar meteen van de gelegenheid gebruik maken om gelijkertijd de albums ´1-800 Vindication´ (2004) en ´Burn Me Wicked´ (2006) opnieuw uit te brengen. Voor deze nieuwe release werden in totaal 16 songs opgenomen waarvan er uiteindelijk 11 op de reguliere cd zijn terechtgekomen. Wie de overige nummers wil beluisteren zal de special limited edition pack aan moeten schaffen. Hierin vind je naast de bonus tracks ook nog een exclusief T-shirt.

Het album opent met “Blood On Your Parade”, een moderne en frisse midtempo song voorzien van een degelijke groove zoals we die kennen van het voorgaande werk van de band. Ook de volgende nummers zijn voorzien van catchy melodietjes en refreintjes zoals we dat kennen van een band als In Flames. Het album bevat verder een typische combinatie van strakke death metal-gerichte riffs, voorzien van een uitstekende brute grunt van zanger Bo Summer, stevige gitaarwerk van beide gitaristen en degelijk drumwerk van Thomas Jensen. Verder detail is dat het tempo op het album niet al te hoog ligt waardoor de songs dan ook de nodige groove bevatten. Titelnummer “To Those Who Walk Behind Me” kent overigens een prima opbouw en de song “Johnny” bevat een leuk stukje van de Fine Young Cannibals 80´s hit “Johnny Come Home”. Ik moet toegeven dat de band hiermee een leuke draai aan de song heeft meegegeven.

Met ´To Those Who Walk Behind Us´ heeft Illdisposes een prima album afgeleverd, het geluid is helder en ik moet toegeven dat de productie dan ook dik in orde is. Wat betreft de songs, op het album staan geen echte uitschieters, echter de voornamelijk mid-tempo groovende songs zijn een aangename afwisseling van al het metalcore geweld dat de laatste tijd over ons heen wordt gestort.

01. Blood On Your Parade
02. For The Record
03. Just Come And Get Me