IQ Frequency

Insideout Music

Website : IQ

De Britse progressieve rockband IQ bestaat inmiddels alweer zo’n 28 jaar, de band werd immers in 1981 door gitarist Mike Holmes opgericht. Groot commercieel succes heeft de band nooit weten te behalen, maar toch heeft de band een trouwe en fanatieke schare aanhangers op weten te bouwen. Verder is de bezetting van de band door de jaren heen redelijk stabiel gebleven. Zanger Peter Nicholls heeft ooit de band verlaten om enige jaren later weer terug te keren, verder is toetsenist Martin Orford naast oprichter Mike Holmes lid van het eerste uur. De beginjaren van de band lagen de invloeden vooral Genesis en Peter Gabriel maar door de jaren heen heeft de band toch een eigen geluid weten te ontwikkelen.

Het nieuwe, inmiddels negende studioalbum heeft de titel ‘Frequency’ meegekregen en is de opvolger van het in 2004 verschenen album ‘Dark Matter’. Het nieuwe album zal via Insideout Music uitkomen en is vanaf 25 mei verkrijgbaar. Ik ben verder niet echt bekend met het voorgaande werk van de band maar na het album enkele malen beluisterd te hebben kan ik concluderen dat IQ een album heeft afgeleverd dat niet echt als vernieuwend de boeken in zal gaan. De zeven songs op het album zijn voorzien van stevige rock, voorzien van melodieuze passages, vele tempowisselingen en rustige gitaar en keyboardpartijen. Het album opent meteen met een van de betere nummers van het album, “Frequency”. De song is voorzien van uitstekende zangpartijen en een mooie melodie en enkele stevige riffs. Verdere uitschieter op het album is onder meer het uitgebalanceerde “Stronger Than Friction” van zo’n tien minuten en het van enkele stevige passages voorziene “The Province”. De ballad “One Fatal Mistake”en de semieballad “Closer” die het album afsluit bevallen mij echter dan weer wat minder.

Al met al moet ik toegeven dat deze kennismaking met IQ mij niet tegen is gevallen, de band heeft met ‘Frequency’ dan ook een zeer degelijk progrock album afgeleverd. Fans van de band van eerder werk zullen dan ook dit album met een gerust gevoel aan kunnen schaffen.

Track Listings
01. Frequency
02. Life Support