Hatebreed For The Lions

Website : Hatebreed

Afgelopen maart zag de live CD/DVD ‘Live dominance’ van het Amerikaanse Hatebreed het levenslicht. Voor fans van de band zijn het momenteel dan ook dure tijden want op 11 mei zal het coveralbum ´For The Lions´ via Century Media Records uitkomen. Hatebreed werd in 1994 in New Haven, Connecticut opgericht, de band is beďnvloed door oldschool-hardcorebands zoals Madball, Biohazard en Cro Mags en tegenwoordig wordt de band gezien als een belangrijke vertegenwoordiger van het genre. Hatebreed is momenteel dan ook één van de grootste hardcore bands ter wereld, de band weet als geen ander metal en hardcore samen te smelten waarbij de pure energie vanaf spat. De live shows van de band staan dan ook altijd garant voor een opgefokte partij hardcore waarbij de zaal vaak volledig uit zijn dak gaat. ‘For The Lions’ volgt het uit 2006 stammende studio album ‘Supremacy’ op en is daarmee alweer het vijfde officiële studio album van de band.

Voor dit nieuwe album heeft Hatebreed een aantal covers opgenomen van hun favoriete hardcore en metal bands zoals Metallica, Misfits, D.R.I., Bad Brains, Sepultura en Sick Of It All. Op dit album is tevens de teruggekeerde gitarist Wayne Lozinak weer te horen, waarmee de band nog enkele nummers opnam nadat het album eigenlijk vorig jaar al was afgerond. De vier songs die de band met de originele gitarist Wayne Lozinak opnam na het completeren van het album in 2008 zijn ook meteen de bruutste van het album, luister maar eens naar de versies van Slayer’s “Ghosts Of War”, Suicidal Tendencies “Suicidal Maniac”, Bad Brains “Supertouch/Shitfit” en Black Flag’s “Thirsty”. Het is verder vooral drummer Matt Byrne die opvalt, en dat in positieve zin want de heer Byrne weet alle drumpartijen moddervet neer te zetten. Het zijn verder voor mij naast de eerder genoemde songs de metalsongs van de bands zoals Metallica, Obituary en Sepultura die mij het meest aanspreken maar ook de covers van de Misfits, Cro-Mags en D.R.I. kunnen mij wel bekoren.

Al met al heeft Hatebreed voor de fans van de band een zeer leuk album gemaakt, heb je echter net de live DVD in huis gehaald is dit misschien wel een beetje teveel gevraagd in deze dure tijden. Het album werd overigens door Chris "Zeuss" Harris geproduceerd en gemixt, die het album van een zeer vet geluid heeft voorzien. Verder zijn via de myspace pagina www.myspace.com/hatebreed van de band alvast wat voorproefjes te beluisteren.

01. Slayer - Ghosts of War
02. Suicidal Tendencies - Suicidal Maniac
03. Metallica - Escape