Graveworm Diabolical Figures

Massacre Records

Website : Graveworm

De Italiaanse gothic black metallers van Graveworm brachten onlangs hun nieuwste album ‘Diabolical Figures’ uit via Massacre Records. De band bestaat sinds 1992 en vanaf het debuutalbum ‘When Daylight’s Gone’ (1997) brengt de band trouw elke twee jaar een nieuw album uit waarmee de band inmiddels aanbeland bij nummer zeven. Het album is daarmee de opvolger van het in 2007 verschenen ‘Collateral Defect’. De opnames vonden plaatst in januari 2009 in de Stage One studios in Borgentreich, Duitsland onder leiding van Andy Classen. Tot zover de huishoudelijk mededelingen, dus snel over naar de muziek.

Het album opent met het vette “Vengeance Is Sworn”, een song die voorzien is van vette riffs , beukende ritmes en hakkende gitaarpartijen. Ook de rest van de songs bevatten dezelfde ingrediënten en worden tevens voorzien van atmosferische partijen en gesproken stukken tekst zoals goed waarneembaar is in een nummers als “Forlorn Hope”. Ondanks dat de band nog wordt aangemerkt als gothic black metal heeft het met de laatste muziek stroming weinig meer van doen en ook de geijkte gothic paden worden door de band vermeden. Natuurlijk bevat het geheel de nodige epische, sferische passages en toetspartijen maar voor het grootste deel ligt het album toch meer in het death metal straatje met zo af en toe wat black metal screams. Dit is mede het gevolg van de zangpartijen van Stefano Fiori, het ene moment komt er een behoorlijke diepe grunt uit zijn strot en het andere moment worden we verrast met een felle screams waarbij ik nogal eens moet denken aan Cradle of Filth’s Dani Filth maar dan krachtiger, luister dan ook maar eens naar het felle “New Disorder”. Verder vinden we op het album nog een cover terug in de vorm van “Message In A Bottle” van de Police, op zich leuk maar de song is eigenlijk onherkenbaar verkracht. Tegen het einde van het album vinden we dan nog het snelle, brute van blastbeat voorziene “Ignorance Of Gods” waarna het album vervolgens wordt afgesloten door het instrumentale “The Reckoning”.

Met ‘Diabolical Figures’ is de band een wat andere weg ingeslagen, maar ik denk dat het voor Graveworm zeker geen verkeerde keuze is geweest om ook eens wat andere paden te betreden maar ik vraag me af wat de fans van het oudere werk van deze plaat vinden.

01. Vengeance Is Sworn
02. Circus Of The Damned
03. Diabolical Figures