Goreaphobia Mortal Repulsion

Ibex Moon Records

Goreaphobia

Goreaphobia heeft een roerige geschiedenis. Opgericht in 1988 door Chris Gamble en Alex Bouks heeft deze band naar eigen zeggen een aantal bespottelijke bezettingswisselingen doorgemaakt. Deze gekke geschiedenis is dan ook terug te lezen in het boekje bij de compilatie-cd “Vile Beast of Abomination” uit 2007. Dat is dan ook bijna de grootste release van de band want verder waren er alleen sporadisch singles en demo's te krijgen. En dat voor een band die al 20 jaar bestaat.

Het huidige Goreaphobia bestaat dan nu voor de helft uit (ex)-Incantation-leden en dat is aan de muziek ook goed te horen, hoewel Goreaphobia een stuk meer op de old-school is gericht dan Incantation zelf. Niettemin kenmerkt het eerste nummer zich nog door de beklemmende en occulte sfeer waar Incantion ook mee dweept. Vanaf “Amulet of Damnation” is het echter raak en is het onvervalste death metal dat de klok slaat. Lekker beuken, grommen en bijten over dood en verderf zoals fans van het genre willen. Goreaphobia houdt het dan ook simpel, wat helemaal geen negatief punt is. Om het overzichtelijk te houden zitten er ook nog enkele instrumentale nummers in als tussenstuk tussen twee stukjes beukwerk door, zonder echt saai te worden. Maar hoe kan old school death metal ooit saai worden denk ik dan. Dus heb je wel zin in een lekker potje old school death met een Incantation-sausje erover, dan is dit de plaat die je in huis moet halen.

De productie op deze plaat is eigenlijk zoals je elke plaat wil hebben: duidelijk, helder, alles klopt met elkaar. Dat maakt van 'Mortal Repulsion' dan ook een prettige luisterervaring. Verwacht geen nieuwe kunststukjes maar gewoon ouderwets beuken, en dan ben je een tevreden mens. (Thomas van Golen)

01. Ordeal of the Abyss
02. Amulet of Damnation
03. Negative Screams (Passage)