God Forbid Earthsblood

Century Media records / EMI Music

Website : God Forbid

Bij het horen van deze bandnaam ging er wel een belletje bij mij rinkelen. Had ik daar niet ooit een promotje van over gekocht van iemand, toen ik nog niet wist dat dat helemaal niet mocht? En ja hoor, mijn geheugen bedriegt me nauwelijks op dit punt. Ergens diep onder het stof verschijnt ie dan, de promo van de 2e van God Forbid, 'Determination'. Ik kan me ergens nog herinneren dat het een soort mix van chaotische en technische metalcore was.

Ik blijk gedeeltelijk gelijk te hebben, maar maak er gewoon moderne metal van. Daar zit inderdaad tegenwoordig wat techniek in en ook wat core. Volgens mij hoorde deze band nog niet tot de new wave of american metal, maar je kan hem er gerust onder scharen. Niet zo bruut als Lamb of God of Chimaera, maar juist door maar af en toe gas te geven, lijkt het wel vetter over te komen. Er wordt namelijk genoeg gas teruggenomen op deze plaat, waarop blijkt dat deze gasten toch iets meer in hun mars hebben. In “Shallow “ hoor je bijvoorbeeld een onvervalst slayeresque intro, waar het zich in “War of attrition” vertaalt in een heuse gitaarsolo. Dat zouden meer bands in dit genre moeten doen. Met “The new clear” staat er zelfs een soort semi ballad op Earthsblood. Qua sfeer zou je het moeten zoeken in de hoek van Nevermore, maar dan alleen qua getergdheid. Het is in ieder geval wel een poppetje op mijn schouder dat die naam steeds fluistert.

De productie lag in handen van Eric Rachel (Atreyu) en Christian Olde Wolbers (Fear Factory), en dat is te horen. Qua geluid hoor ik zeker invloeden van Atreyu terug, en het is allemaal net zo strak als het nieuwe werk van Fear Factory. Pluspunt is ook zeker het artwork, dat door Gustavo Sazes gemaakt is, en zeker de moeite waard is. We kennen hem onder andere van de laatste Krisiun en Firewind. Kortom, als je een goede moderne plaat wil horen, moet je deze zeker eens aan je gehoor voorbij laten komen, want er zit voor een ieder wat in. Niet dat het fragmentarisch wordt, want alle nummers zitten goed in elkaar. (Koos van Marle)

01. The Discovery
02. The Rain
03. Empire Of The Gun