Freedom Hawk Freedom Hawk

Meteorcity Records

Website : Freedom Hawk

Freedom Hawk werd ergens in 1996 gevormd door zanger / gitarist T.R. Morton en bassist Mark Cave. Na het opnemen van enkele demo’s bracht de band in 2006 en 2007 enkele EP’s uit waarop in 2008 het debuutalbum ‘Sunlight’ verscheen. Onlangs heeft de band de overstap naar het Meteorcity Records label gemaakt en het nieuwe album, dat de titel ‘Freedom Hawk’ heeft meegekregen ligt sinds eind november in de schappen bij de platenboer.

Wat meteen opvalt bij het beluisteren van het album is de stem van zanger T.R. Morton, deze klinkt namelijk als een jonge Ozzy Osbourne. Neem daarbij het groovende, spacerock / stoner geluid van de band en de link naar het oudere werk van Black Sabbath is snel gemaakt. Het geheel wordt vervolgens overgoten met een licht Southern sausje waarmee de band ook invloeden van bands als Led Zeppelin niet schuwt. Met nummers als opener “On the Other Side”, het groovende “Ten Years“ en het zware, aan Black Sabbath refererende “Jay Walker”weet de band te overtuigen ondanks dat het natuurlijk allemaal niet echt origineel klinkt. Muzikaal valt er verder niks te klagen, de band weet hoe ze hun instrumenten moet bespelen, luister bijvoorbeeld maar eens naar de uitstekende gitaarwerk van beide gitaristen tijdens een nummer als “Bad Man”. Het album wordt vervolgens afgesloten door het enigszins ingetogen “Hollow Caverns”.

Na enkele luisterbeurten blijkt dat Freedom Hawk met deze release een prima album heeft afgeleverd. Echter met een zevental nummers en een totale speelduur van nog geen vijfendertig minuten is het album wel wat aan de korte kant. Ook zijn de songs niet bijster origineel en ook het geluid op deze release is niet voorzien van een moderne vette sound maar dat neemt niet weg dat dit een prima band is.

01. On the Other Side
02. Universal
03. My Road