Fractal Gates Altered State Of Consciousness

Rusty Cage Records

Website : Fractal Gates

Afgelopen juni kwam het debuutalbum van de Franse band Fractal Gates via Rusty Cage Records uit, echter door vakantie perikelen is dit schijfje helaas blijven liggen. Maar nu toch alsnog een review. Fractal Gates is in 2005 opgericht door Stéphane Peudupin en Sébastien Pierr (die beide tevens werkzaam zijn in de band Inborn Suffering ) die op dat moment wel eens wat meer de richting van de Scandinavische melodieuze death metal wilden spelen. Hierop formeerde beide heren de band Mislead waaruit in 2007 Fractal Gates werd geboren. De band nam vervolgens in de herfst van 2008 het door buitenaards leven geïnspireerde debuutalbum ‘Altered State of Consciousness’ en niet veel later wist de band een dela met Rusty Cage in de wacht te slepen.

De melodieuze death metal die de band ons brengt doet me meteen denken aan de band Amon Amarth. Het stem geluid van de zanger is lekker fel en zijn growls klinken goed. Fractal Gates is een band die met dit album een goede zet doet richting het grotere publiek. De nummers zullen goed in de smaak vallen van menig metal liefhebber. De drums “pounden” lekker door de nummers heen en de gitaarpartijen zijn afwisselend en absoluut niet saai. Er klinken dreunende riffs en lekker melodische stukken met af en toe een solo. De cd is goed opgebouwd met een intro die een beetje een mysterieus sfeertje geeft. Dit wordt direct gevolgd door een lekker dreunend nummer waarin de band direct laat horen wie ze zijn en waar ze goed in zijn. Namelijk metal maken. Het intro nummer heet “Visions I”, en uiteindelijk zijn er 5 delen van “Visions” te horen op het album. Ik vind dit een beetje overbodig. Na een aantal nummers komen er ineens weer wat rare geluiden opdoemen en wat matrix achtige geluiden. Iets wat niet echt hoort op een metal album, maar dat is mijn mening. Het album bevat 14 nummers maar als je de “Visions” delen weg laat staan er dus 9 snoeiharde metal nummers op. Ook nummer 13 van de cd is een nummer om wat aandacht aan te besteden want “Departure”, zoals de track heet is niet echt wat je gewend bent van een metal band. Het nummer begint met een acoustische gitaar en het klinkt als een ballad. Langzaam aan wordt de muziek wel harder maar dit wordt weer afgewisseld met de ballad feel. Een nummer wat je aangenaam zal verrassen. Negen nummers die het dus goed zullen doen op de markt.

Ook het hoesje waarin de cd zit oogt aardig proffesioneel en er zit zelfs een boekje bij met de songteksten. Voor de die-hard fans om lekker mee te growlen. Het is al met al een album die je zeker moet hebben als melodic death metal fan. (Bernard Bruins)

01. Visions I
02. Altered State Of Consciousness
03. Gates to Nebula