Flood Native

MeteorCity Records

Website : Flood

Enige tijd geleden ontving ik een stapeltje cd´s met een aantal releases die onlangs via het MeteorCity Records label zijn uitgekomen waarvan dit schijfje van Flood er ook een is. De liefhebber van stonerrock en doommetal weet dan al genoeg, want het label heeft een aantal zeer getalenteerde bands zoals The Atomic Bitchwax, Hermano, Spirit Caravan en Nebula onder hun hoede. Maar snel over naar het debuut van het uit San Francisco afkomstige Flood dat de titel ´Native´ heeft meegekregen en 14 juli is verschenen. De sound van de band wordt overigens door het meegeleverde promoblaadje als psychedelic sludge-metal omschreven, oftewel een mix van stoner, funeral en southern doom waarbij je moet denken aan een mix van bands als Grief, Electric en wat Black Sabbath

Het album opent tergend langzaam met het ruim achttien minuten durende “Aphelion”, op zich geen makkelijke kost voor vroeg op de morgen, maar gelukkig gaat na een paar minuten het tempo toch nog wat omhoog. De song bestaat slechts uit een aantal zeer zware, vette riffs, en wordt verder gekenmerkt door de typische zangpartijen die met zoveel galm zijn opgenomen dat het lijkt alsof de zanger ergens diep in de kelder staat te zingen. Het volgende “Dam” is dan een wat spacy en psychedelisch aandoend nummer voorzien van uitstekende vocalen en ronkende gitaarpartijen. Tijdens “Atlantis” gaat het tempo dan even wat omhoog, maar echt snel wordt het nooit. Het album wordt vervolgens afgesloten met het logge en enigszins progressieve “Water” waarna het album na slechts vier songs en zo´n vijfenveertig minuten later ten einde is gekomen.

Wat betreft de productie, die is minimaal maar dat zal ongetwijfeld de doelstelling van de band geweest zijn. Met ´Native´ heeft Flood een prima doom metal afgeleverd dat fans van bands als Sleep, Grief, Yob en het oudere werk van Electric Wizard best zal kunnen bekoren. Voor mij is het echter allemaal wat te langzaam en te donker maar dat neemt niet weg dat dit geen goed album is. Verder rest mij nog te vertellen dat het artwork er prima uitziet en dat de mooie digipack van gerecycled materiaal is gemaakt en voorzien is van milieuvriendelijke inkt.

01. Aphelion
02. Dam
03. Atlantis