Five Finger Death Punch War Is The Answer

Spinefarm Records

Five Finger Death Punch

Five Finger Death Punch is een vrij nieuwe band die erg verrassend en verfrissend is binnen het metal genre. De band werd in 2005 opgericht en bestaat dus nog niet zo lang, het debuut ‘The Way of the Fist’ werd in 2006 en kwam vervolgens in 2007 uit waarmee de band goed wist te scoren in thuisland Amerika. Met hun tweede album ‘War Is The Answer’ dat onlangs via Spinefarm Records is verschenen laten ze zien dat ze grote band zijn. Ze overbruggen letterlijk de kloof tussen de oude stijl metal met de mooie strakke gitaar solo’s, veel details voor de songwriting en zware zang, en de nieuwe stijl metal met de meer melodische zang en gedowntunede gitaren. De nummers komen goed over en laten goed een mengeling in stijlen horen. De stijl ligt erg dichtbij bands als Slipknot, Testament en Pantera. Er zitten vooral qua zang en drum veel invloeden in van de eerder genoemde bands. De dubbele bass drum is prominent aanwezig en de zang wordt afgewisseld van rauw en hard tot melodisch.

Het album is goed opgebouwd. Het album begint meteen met een nummer die alle elementen van de band goed bevat. Goed strak tempo, goeie zang, en ze laten horen dat ze instrumenten goed beheersen. Het album bevat dertien songs die qua stijl veel op elkaar lijken maar onderling weer erg verschillen. Er zitten wat meer main stream nummers bij, enkele rustige ballad achtige nummers maar ook nummers voor de echte metalfan. Rauwe zang, goede solo’s en donderde gitaren en drums.

Het album werd mede geproduceerd en gemixt door enkele oude rotten in het vak, te weten Kevin Churko (Ozzy Osbourne) en Randy Staub (Metallica, Stone Sour en Nickelback). Verder is de band in november live te zien in enkele landen in Europa, waaronder in ons buurland Duitsland maar volgens mij wordt Nederland dit keer overgeslagen. Ze openen voor de band Shadows Fall. ‘War Is The Answer‘ is een album geworden voor de metal fan die opzoek is naar alles wat vernieuwend is binnen de metal. Dus als je opzoek bent naar de nieuwste “trend” in metal dan zit je met dit album goed. Als laatste opmerkend vind in de combinatie of versmelting van de oude en nieuwere stijl metal erg goed geslaagd en erg verrassend. (Bernard Bruins)

01. Dying Breed
02. Hard to See
03. Bulletproof