Fire In The Attic Fire In The Attic

Redfield Records / Suburban

Website : Fire In The Attic

Op 13 maart zal het gelijknamige album van de band Fire In The Attic uitkomen en is daarmee de vijfde release van deze Duitse screamo/hardcore band. De stijl van Fire In The Attic ligt overigens in het straatje van bands, Silverstein, Jimmy Eat World, Billy Talent, Boysetsfire, Crime In Stereo en Taking Back Sunday, denk daarbij tevens aan licht verteerbare, catchy punkrock en melodieuze post-hardcore. De band heeft afgelopen jaar in de Engelsman Thomas Prescott een nieuwe zanger gevonden die voorheen werkzaam was als keyboard speler bij het de band Kenai.

Het album opent met het degelijke “Are We There Yet?”, een song voorzien van simpele, maar krachtige gitaarriffs en melodieuze zangpartijen, ook het volgende “Running With Scissors“ ligt in hetzelfde straatje. “Wide Eyes” is dan een uptempo nummer, waarbij de gitaarpartijen voorzien zijn van veel distortion en waarbij de zang wat ruiger is dan voorgaande songs. Het volgende “Heartbeats For Paychecks” is een echte uptempo punkrock song, een song die mij wel kan bekoren. Verder staan er op het album ook een aantal rustige nummers waarbij het tempo behoorlijk teruggeschroefd wordt zoals goed te horen is tijdens nummers zoals “Clockworks”, “A Call Into Arms“ of “Sinking (Relation)Ship” waarbij de zang wat zeurderig overkomt. “Call It Quits” is dan weer een redelijke uptempo punkrock song, echter deze song klokt nog geen twee minuten en is daarmee wel wat aan de korte kant. Het album wordt vervolgens afgesloten met het “Shapeshifting Mountain”, een

Al met al levert Fire In The Attic een redelijk album af, zonder al te veel verassingen voorzien van catchy en goed in het gehoor liggende songs die gemakkelijk mee te zingen zijn. Hopelijk voor de band zullen de dertien songs op dit album en een release datum van vrijdag de dertiende de band goed gezind zijn. Verder zal de band op 12 maart samen met het Nederlandse San Andreas te zien zijn in het Tilburgse 013.

01. Are We There Yet?
02. Running With Scissors
03. Wide Eyes