Eureka Shackleton's Voyage

InsideOut Music

Website : Eureka

Als ik het schijfje van Eureka in handen heb, ben ik benieuwd. Maar al gauw merk ik dat het schijfje behoorlijk instrumentaal is, dat wil zeggen er staan slecht een aantal nummers op het album waarbij gebruik wordt gemaakt van enkele gastzangers. Ook valt me op dat deze muziek eigenlijk veel te rustig en lief is voor mijn doen. Het is een soort sferische en symfonische soft metal met hier en daar een vleugje prog rock. Er wordt gebruik gemaakt van onder andere een fluit en een doedelzak en een mandoline en verder zijn de songs voorzien van veel synthesizer geluiden. Het geheel doet over het algemeen een klein beetje denken aan Mike Oldfield. Het jammere aan een instrumentaal schijfje dat het vaak erg snel gaat vervelen, en dat is hier toch ook helaas het geval. Het is wel knap wat de band hier presteert, maar erg spannend of lekker stevig is het niet. Het waargebeurde verhaal bij de muziek gaat over Shackleton’s Voyage van Sir Ernest Shackleton en zijn expeditie naar Antartica van 1914 tot 1916. Mijn idee is dat als ze dit verhaal in filmvorm maken, deze cd prima als achtergrond muziek zou kunnen fungeren. Dan pas krijg je er waarschijnlijk meer feeling bij. De twee nummers waarbij voormalig Yes zanger Billy Sherwood de vocalen voor zijn rekening neemt zijn dan ook in mijn ogen de beste songs van deze schijf.

Kortom, dit vierde schijfje van Eureka is niet echt wat voor mij en een beetje saai, ‘Shackleton's Voyage’ is dan ook een album waarbij ik snel mijn aandacht bij verlies. Wel moet ik nog even kwijt dat de muzikanten hun instrumenten zeer goed weten te beheersen, fans van epische filmmuziek halen dan ook een prima album in huis. (Talitha Martijn)

01. The Last Adventure
02. Departure (feat. Troy Donockley)
03. The Challenge (feat. Billy Sherwood)