Eternal Tears Of Sorrow Children Of The Dark Waters

Massacre Records

Eternal Tears Of Sorrow

Het inmiddels zesde album van de Finse melodische deathmetal / old school gothic band Eternal Tears Of Sorrow is onlangs verschenen via Massacre Records. Op deze nieuwe release van de band is voor het eerst zanger Jarmo Kylmänen te horen. De productie en mix zijn gedaan door de heren Mikko Karmila en Mika Jussila die eerder samenwerkte met bands als Nightwish en Children of Bodom.

Het eerste nummer op het album, “Angelheart, Ravenheart” klinkt gelijk lekker stevig en is tevesn voorzien van wat vioolgeluiden. Het volgende “Baptized By The Blood Of Angels” is een verrassend nummer dat enigszins wat rustig van start gaat en steeds beter en steviger word naarmate de song vordert. Bij het nummer “Summon The Wild” vallen de lekkere zware keyboard- en gitaarpartijen op wat resulteert in een lekker nummer. Het nummer “Sea of Whispers” is dan weer een behoorlijk stuk rustiger en is daarmee eigenlijk wel een beetje verrassend. De rest van de songs op het album maken echter veel gebruik van up-tempo stukken met cleane zang en vette gitaren, aangevuld met redelijk keyboardwerk. Drummer Juho Raappana ramt de hele boel stevig tot een geheel. Tijdens de song “Diary Of Demonic Dreams” kan je goed de power metal elementen ontdekken en het laatste nummer “Nocturne Thule” is dan weer een leuke, bombastische afsluiter voorzien van vrouwelijke achtergrondzang.

Al met al heeft Eternal Tears Of Sorrow met ‘Children Of The Dark Waters’ een afwisslend album afgeleverd voorzien van vette gitaarsolo’s, gierende riffs, vele tempo wisselingen, cleane zang en lekker drumwerk. Wel had de piano hier en daar wat genuanceerder kunnen zijn, of beter nog gewoon weggelaten kunnen worden. Als je houdt van een mix van Children of Bodom, Nightwish, Dimmu Borgir, Wintersun en Paradise Lost, dan moet je deze plaat zeker eens gaan beluisteren. (Talitha Martijn)

01. Angelheart, Ravenheart (Act II: Children Of The Dark Waters)
02. Baptized By The Blood Of Angels
03. Tears Of Autumn Rain