Ensiferum From Afar

Spinefarm Records

Website : Ensiferum

Op 9 september is het nieuwe album van het Finse Ensiferum, dat de titel ´From Afar´ heeft meegekregen via Spinefarm Records uitgekomen. ´From Afar´ is het inmiddels vierde volwaardige studio album van de band en volgt daarmee het in 2007 verschenen ´Victory Songs´ op. Het nieuwe album werd geproduceerd door Tero Kinnunen (Nightwish, Amorphis) en Janne Joutsenniemi ('Victory Songs' producer), de mix lag in handen van Hiili Hiilesmaa (Him, Sentenced, Amorphis). Ensiferum is Latijn voor "drager van het zwaard" en staan bekend om hun Viking / folk metal. Verder heeft de band heeft inmiddels een uitstekende live reputatie weten op te bouwen waardoor de band zich momenteel in de hoogste regionen van de hedendaagse pagan metal scène bevindt.

Gelijk bij het eerste nummer, na een mooi akoestisch intro, “By the Dividing Stream” ben ik redelijk in mijn nopjes. Wat meteen opvalt is dat het nummer voorzien is van diversen symfonische invloeden en orkestgeluiden in de vorm van strijk en blaas instrumenten. Keyboards en achtergrondzang, overal is aan gedacht. Eigenlijk is er goed gebrainstormd door de band over dit nummer en zit het goed in elkaar. Dat is een prettig begin. Het titelnummer “From Afar” is eveneens een sterk nummer. Er is bijna teveel om naar te luisteren, de songs is lekker melodieus en sferisch. Het nogal bombastische “Twilight Tavern” is een compositie met samenzang van diverse mensen en ook hoor ik een half orkest die elk gaatje moeiteloos dichtsmeert. Ook de gitaren klinken erg lekker in dit nummer en volgens mij hoor ik komt zelfs een Hammondorgel voorbij komen. Het mid-tempo nummer “Heathen Throne” gaat dan weer een stuk meer richting de folk. De variatie is op dit album duidelijk aanwezig. Bij “Stone Cold Metal” wordt er zelfs gebruik gemaakt van een banjo! Leuk nummer waarin het lijkt of de banjo een strijd aangaat met de gitaar. Dat de heren gek zijn op muziek en op het gebruik van zoveel mogelijk instrumenten, mag duidelijk zijn. Verder levert zanger Petri Lindroos (ex-Norther) met zijn mooie stem eveneens een zeer positieve bijdrage aan dit album. “Smoking Ruins” is een soort ballad. Wel erg rustig, maar deze Finse strijders moeten tenslotte ook af en toe even op krachten komen. Het is geen fantastisch nummer, maar het misstaat ook zeker niet op deze schijf! Het laatste nummer “The Longest Journey (Heathen Throne Part II)” duurt een hele dikke 12 minuten!! Hierin zit dan ook de nodige variatie, van meedans deuntjes tot vet snelle en harde stukken.

Kortom, de band weet alle stijlen en instrumenten steeds samen te smelten tot een lekker klinkend geheel. Dat het dit keer een ietsje minder viking cd is, dat nemen we voor lief. Door het vertrek van zanger gitarist Jari Mäenpää (Wintersun) en het aantrekken van nieuwe bandleden lijkt het er dan toch op dat de stijl van de band enigszins gewijzigd is. Hierdoor heeft de band met ´From Afar´ een zeer degelijk en afwisselend album weten af te leveren. De toverwoorden voor deze cd zijn: Sferisch, symfonisch, heidens, gevarieerd, folklorisch, melodieus en bijna dansbaar met een redelijk meezing gehalte. Met ´From Afar´ haal je dan ook een zeer leuke cd in huis als je al fan bent van het Viking/Folk Metal genre. (Talitha Martijn)

01. By the Dividing Stream
02. From Afar
03. Twilight Tavern