Emergency Gate Rewake

Silverwolf Productions

Website : Emergency Gate

Het Duitse Emergency Gate zal binnenkort hun tweede album, getiteld ‘Rewake’ op de mensheid loslaten en is daarmee de opvolger van het in 2006 verschenen ‘Nightly Ray’. Wie het debuut kent zal toegeven dat dit niet echt een indrukwekkend en origineel album was, het album stond namelijk vol met een soort van Duitse, old school powermetal gemixt met enige rock invloeden zonder enige uitschieters of wat dan ook. Enig sceptisch stop ik dan ook het nieuwe schijfje in mijn cd-speler, echter na enkele minuten kan ik concluderen dat dit niet meer de band is van een aantal jaar geleden. De powermetal heeft voornamelijk plaats gemaakt voor moderne metalcore invloeden. Als je beide albums vergelijkt lijkt het e rook op dat we hier met twee verschillende bands te doen hebben, maar niets is minder waar. Wel hebben er zich enkele line-up wisselingen voorgedaan, zo is zanger Fabian Kießling vervangen door Suidakra zanger Matthias Kupka, heeft drummer Stefan Paster plaatsgemaakt voor Chris Widmann en is de band aangevuld met Udo Slmon (gitaar) en Daniel Smidle (keyboard).

Het album opent met het stevige “Double Suicide”, een moderne up-tempo metalcore song, voorzien van brute zang, stevige gitaarpartijen waarbij het geheekl wordt ondersteund van een degelijke partij keyboards. Ook het volgende “Slave” kent deze invloeden waarbij de song nogal aan In Flames doet denken. “…Of Starts And Drifting” begint met een erg rustig intro waarna de laaggestemde gitaren invallen, echter het nummer mist enige kracht en kent een te laag tempo. Het snellere “Next In Line” klink dan weer een stuk beter maar als dan het akoestische “Ubeing” wordt ingezet beginnen de nummers toch wat te vervelen. Verder zijn de songs op het album voorzien van een moderne (lees In Flames, Soilwork en Children of Bodom) inslag en gemixt met enige Duitse metal invloeden. Luister maar eens naar nummers zoals “The Purpose” of het up-tempo “Trust In Me”. Al met al levert Emerency Gate met ‘Rewake’ niet echt een slecht album, maar een ballad zoals “Remains” haalt de vaart wel uit het album en had voor mij niet gehoeven maar een nummer zoals “Life V. 2.0”mag er dan wel weer zijn. Het album wordt vervolgens afgesloten door het akoestische “Lullaby” dat dan weer niet echt bij de rest van de songs op het album past. Het zijn dan ook vooral de eerste songs op deze release die mij prima bevallen, maar ik moet toegeven dat de rest van de nummers niet blijven hangen of er echt bovenuit schieten waardoor het album niet echt interessant of uitdagend is.

Al met al is Emergency Gate sinds het uitbrengen van het debuut zeker gegroeid maar de band heeft nog niet de klasse om songs te schrijven die een heel album lang blijven boeien. Wat betreft de productie, deze is prima in orde en ook het artwork ziet er zeer verzorgt uit.
Verder zal de band binnenkort is ons land te zien zijn in het voorprogramma van de Europese Tour van Kreator, zo zal op 23 januari het Tilburgse 013 worden aangedaan en een dag later zijn de bands te bezichtigen in de Melkweg te Amsterdam.

01. Double Suicide
02. Slave
03. …Of Starts And Drifting