Elysion Silent Scream

Massacre Records

Website : Elysion

Afgelopen week is via Massacre Records het debuutalbum van de Griekse female fronted dark, gothic metal band Elysion verschenen, het album heeft de titel ‘Silent Scream’ meegekregen en werd gemixt en gemasterd door engineer Ted Jensen (Iron Maiden, Slipknot, Nickelback, Korn, Marilyn Manson) in de Sterling Sound Studios. Het artwork van het album lag in handen van Natalie Shau (Lacuna Coil, Poison Black, The Duskfall) en ziet er keurig uit.

Het album opent met het degelijke “Dreamer”, een prima solide rocksong. De metalinvloeden zijn echter ver te zoeken, of het moet het prima gitaarwerk van gitarist Johnny Zero zijn. De band moet het dan ook hebben van hitgevoelige songs als “The Rules”, “Weakness In Your Eyes“ en bijvoorbeeld “Bleeding” die voorzien zijn van catchy refreinen en eenvoudige arrangementen waarbij de hoofdrol voornamelijk is weggelegd voor zangeres Christianna. Verdere uitschieter in positieve zijn onder meer de nummers “Killing My Dreams”, “Don’t Say A Word” en “Walk Away” waarbij opvalt dat de nummers op zeer overtuigende worden gebracht. Nadat ik het album enkele malen beluisterd heb kan ik concluderen dat de band een veelzijdig album heeft afgeleverd voorzien van catchy gothic rock songs. Het is verder vooral de mooie stem van zangeres Christiana die vaak de boventoon voert en die vooraan in de mix staat. Wat betreft de ritmesectie deze doet prima zijn werk en ook de rest van de band moet genoegen nemen met een plaatsje op de achtergrond.

Met ‘Silent Scream’ heeft Elysion een eigen geluid proberen te creëren, echter het female fronted gothic genre is inmiddels behoorlijk uitgemolken waardoor dat slechts gedeeltelijk gelukt is. De songs zijn verder prima in orde en ook met de productie zit het wel goed, neem daarbij het uitstekende artwork en de liefhebber van bands als Elis, Within Temptation, Autumn en Epica weet wat hij in huis haalt.

Tracklisting:
01. Dreamer
02. Killing My Dreams