Edge Of Serenity The Chaos Theory

Romulus X Records

Edge Of Serenity

Na een naamswijziging van Edge Of Anger (wat schijnbaar vaker voorkomt) in maart 2009 naar de naam Edge Of Serenity is het tijd om de cd te bespreken. Het debuutalbum, dat de titel ´‘The Chaos Theory’ heeft meegekregen is enkele maanden geleden verschenen via Romulus X Records. De opnames vonden plaats in de Duitse Spacelab Studios en dit schijfje werd geproduceerd, gemixed en gemasterd door Christian Moos. Verder heeft de band enkele gastmuzikanten weten te strikken in de vorm van zangere Judith Stüber (Everon, Satyrian) die te horen is tijdens “Born To Fall Apart”, Tony J.J (M.A.N, Icon In Me, ex Mnemic) op zang in “Endless Brutality” en Dennis Hormes die verantwoordelijk is voor een mooie solo in “Save My Day”.

De cd is in zijn geheel gemaakt door twee muzikanten, te weten Wietze Halma en Henk ter Teegde. Deze mannen hebben ook alle instrumenten ingespeeld. Gelukkig is het nu een volledige band doordat de heren een paar fijne muzikanten erbij hebben kunnen vinden, zodat de band ook live zijn goede muziek kan waarmaken. Als je zegt dat deze band uit Gothenburg komt en de Zweedse melodieuze death metal scène, zou je het zomaar kunnen geloven. De melodieuze stukken worden afgewisseld met lekkere riffs en ‘progressieve’ solo’s en het hele schijfje bevat zeer vet afwisselend en ritmisch drumwerk. De cleane zang valt hier en daar soms een beetje tegen maar dat is niet echt storend in het geheel. De grunts klinken daarentegen lekker! Er staat niet bij wie de keyboards bedient maar hierdoor, samen met het strakke gitaarwerk, is het erg melodisch geworden. Over het baswerk heb ik ook al niets dan goeds te melden. Ik hoor ook fijne solo’s die het geheel compleet maken. In “Dying Illusion” horen we een lekker up-tempo geluid met behoorlijke grunts afgewisseld met cleane zang. Heel veel variatie dus. Dit zorgt ervoor dat je aandacht vastgehouden wordt. Op “Endless Brutality” met Tony is de muziek een beetje rustiger, bijna rockgeoriënteerd. “Born To Fall Apart”wordt opgeleukt met de vrouwelijke stem van Judith Stüber, die de band weer meeneemt naar een andere dimensie. Alle nummers blijven verrassen vanwege de afwisseling en de goede kwaliteit.

Na het enkele malen beluisteren van het album zou ik de band plaatsen onder het kopje melodieuze death metal, voorzien van hier een daar een vleugje thrash en rock en soms zelfs black. Dus als je houd van bands zoals In Flames, Soilwork en soortgelijke bands, zou ik dit schijfje zeker aanschaffen. Erg goed album. (Talitha Martijn)

01. Inside
02. Sign of Chaos
03. Dying Illusion