Echoes Of Eternity As Shadows Burn

Massacre Records

Echoes Of Eternity

Het album ‘As Shadows Burn’ van het uit Amerika afkomstige Echoes Of Eternity is op 25 september via Massacre Records uitgekomen. Het album is daarmee de opvolger van het uit 2007 debuut ‘The Forgotten Goddess’ dat via Nuclear Blast werd uitgebracht. De muziek van de band kan het best geplaatst worden onder de noemer powermetal met enige melodische en progressieve invloeden.

Het eerste nummer “Ten Of Swords” is gelijk een goed begin, de song is voorzien van lekkere stevige gitaarriffs en een goede samenwerking tussen de ritmesectie! Verder is het de mooie heldere stem van zangeres Francine Boucher die opvalt. Tijdens het volgende nummer “Veiled Horizon” is de zang opnieuw opvallend, mede omdat deze hier nogal gevarieerd is en ook merk ik dat muzikanten lekker op elkaar ingespeeld zijn. Over het algemeen kan ik dan ook concluderen dat de ritmesectie en het gitaarwerk erg strak in elkaar zit. Maar als je een paar nummers gehoord hebt, gaat het een en ander wel een beetje op elkaar lijken. Toch zijn er een aantal nummers die ik er wel even uit wil lichten zoals het duistere “The Scarlet Embrace” waarbij ik wel een beetje aan bands als Helloween of Gamma Ray moet denken. Het nummer begint een beetje traag om vervolgens het tempo flink op te voeren. De song “Descent Of A Blackened Soul” lijkt een beetje ballad achtig te zijn, maar schijn bedriegt, er zit namelijk veel power in deze song waarop zelfs de zangeres een beetje emotioneel klinkt! De nummers “Twilight Fires” en “Buried Beneath a Thousand Dreams” zijn dan weer wat steviger en beuken ern in een hoog tempo lekker op los. De rare eend in de bijt is het nummer “Letalis Deus” dat wat meer gothic geluiden bevat, echter zonder echt van de sound van deze band af te wijken en dat is dan weer best knap gedaan. Het album wordt vervolgens afgesloten met het instrumentale “Funeral In The Sky”, wat ik wel prettig vind, aangezien de zangstem van Francine me toch wat is gaan vervelen.

Al met al is ‘As Shadows Burn’ een degelijk album geworden dat de band heeft afgeleverd, de kwaliteit van de songs is prima en ook de bandleden staan hun mannetje. Ik moet er echter wel bij zeggen dat ik het album enigszins saai vindt worden, dit omdat na verloop van tijd de nummers veel op elkaar gaan lijken. Het eindoordeel luid dan ook, leuk voor wie van vrouwelijke zangpartijen en stevige metal houd, echter deze combinatie is niet voor mijn oren bestemd. (Talitha Martijn)

01. Ten of Swords
02. A Veiled Horizon
03. Memories of Blood and Gold