Duff McKagan’s Loaded Sick

Website : Duff McKagan’s Loaded

Op 30 maart zal het album ‘Sick’ van Duff McKagan’s Loaded uitkomen via Century Media Records. Duff McKagan kennen we natuurlijk van zijn werk als voormalig bassist bij Guns N’ Roses waarbij hij werkzaam was van 1985 tot1997. Nadat Duff de band had verlaten richtte hij zijn eigen band op onder de noemer Loaded waarmee hij twee albums uitbracht, ‘Live Episode’ in 1999 en ‘Dark Days’ in 2001. In 2002 werd de band uiteindelijk opgeheven waarna Duff zich aansloot bij Velvet Revolver, de band met in de gelederen voormalig Guns N’ Roses leden Slash en drummer Matt Sorum en Stone Temple Pilots zanger Scott Weiland. Maar omdat deze laatste de band in 2008 had verlaten werd de toekomst van Velvet Revolver wat onzeker waarop Duff besloot zijn oude band weer nieuw leven in te blazen, dit keer echter met een compleet nieuwe line-up waarbij Duff zelf opnieuw de gitaar ter hand neemt en tevens de zangpartijen voor zijn rekening neemt. Eind 2008 verscheen het eerste materiaal met de nieuwe line-up in de vorm van de EP ‘Wasted Heart‘ en inmiddels is er een compleet album opgenomen.

Het album opent meteen met het titelnummer “Sick”, een stevige, vuige rock song met een lichte punkinslag. De song komt dan ook nog het dichts in de buurt van het Guns N’ Roses debuutalbum ‘Appetite for Destruction’ en bevalt mij dan ook wel. Tijdens het volgende “Sleaze Factory” gaat het er echter al een stuk rustiger aan toe en was tevens al te vinden op de eind 2008 verschenen EP ‘Wasted Heart‘. Van deze EP staan overigens vier songs op deze langspeler, waarvan “Wasted Heart” in een speciale “electric version”. Naarmate het album worden de songs ook en stuk rustiger zoals het zoetsappige “Mothers Day”, maar over het algemeen is de stevigheid er wel vanaf of het moeten de nummers “The Slide” of “I See Through You” zijn waar de band nog weet te vlammen. Tijdens “Forgive Me” valt Duff echter als zanger wel heel erg door de mand en ook het volgende “No Shame” weet de band mij niet te raken. Verder bevalt het album nog wel redelijk wat gitaarwerk van Mike Squires en Duff McKagan dat nog best te doen is maar over het algemeen klinken de songs allemaal net te soft om echt te rocken en daar kan ook het afsluitende, enigszins uptempo “No More” ook niets meer aan veranderen.

Al met al weet Duff met deze release ons toch niet echt te verrassen, de songs zijn wat middelmatig en ook de zangkwaliteiten van de heer McKagan laten nogal wat te wensen over. Voor wie de band echter wat beter wil leren kennen kan terecht op de myspace pagina van de band waar enkele songs van het album zijn te beluisteren.

01. Sick
02. Sleaze Factory
03. Flatline