Drone Juggernaut

Wacken Records

Website : Drone

Het Duitse Drone heeft onlangs hun tweede album klaargestoomd, het album heeft de titel ‘Juggernaut’ meegekregen en is daarmee de opvolger van het in 2007 uitgebrachte ‘Head-on Collision’. Het album zal via Wacken Records worden uitgebracht en zal vanaf 30 maart in de winkels liggen. Drone bestaat pas sinds 2005 en wist dat jaar de prestigieuze Metal Battle van het Wacken open air festival te winnen wat de band meteen een platendeal opleverde. Voor het tweede album trok de band zich terug in de Hansen Studio in Denemarken en ik moet toegeven het resultaat mag er zijn.

Net als het debuut zijn het vooral van moderne Bay Area thrash voorziene songs die we op deze nieuwe release tegenkomen, het is dan ook een band zoals Machine Head waar ik aan moet denken en daar weet de band zelf nog namen als Testament, Mastodon en Pantera aan toe te voegen. Het album opent met “Boneless“, een stevige song die wordt gevolgd door het snelle “Grow A Storm”. Wat verder opvalt aan deze band zijn de uitstekende zangpartijen van zanger / gitarist Moritz Hempel, echter de gelijkenis met Machine Head’s Robb Flynn ligt er zo nu en dan wel erg dik bovenop. Verder komen we dan nog het melodieuze “Closing Credits” en het groovende “Motör-Heavy Piss-Take” tegen. Ook tijdens het titelnummer ‘Juggernaut’ komen opnieuw de old school thrash invloeden bovendrijven die dan weer worden aangevuld met onberekenbare breaks en sterk solowerk van beide gitaristen. Echter het experimentele van rap voorzien “No Pattern” (met gastzanger MC Stunnah) doet mij dan echter weer niet zoveel. Tegen het einde van het album knalt de band er dan nog even heerlijk op los met “Piss Drunk” en het felle “T.i.A”.

Al met al heeft Drone met ‘Juggernaut’ een prima album afgeleverd en stelt met dit tweede schijfje absoluut niet teleur. Verder is het geluid prima in orde maar dat kan ook bijna niet anders met een ervaren man zoals Jacob Hansen (Volbeat, Maroon) achter de knoppen.

01. Boneless
02. Grow A Storm
03. Done & Dusted