Dream Theater Black Clouds & Silver Linings

Roadrunner Records

Website : Dream Theater

Progressieve metal-grootheden Dream Theater hebben onlangs hun nieuwste creatie getiteld ‘Black Clouds & Silver Linings’ op de mensheid losgelaten. De band begon het schrijf- en opnameproces van het album –het tweede album voor Roadrunner Records, opvolger van ‘Systematic Chaos’ uit 2007- in oktober vorig jaar. Drummer Mike Portnoy en gitarist John Petrucci hebben wederom de rol opgenomen van producers, Paul Northfield draagt zorg voor de mix en het artwork is wederom ontworpen door Hugh Syme (Rush, Iron Maiden).

Voor mij is dit tiende studio album het meest verrassende Dream theater album ooit. Ik word normaal gesproken nogal snel erg zenuwachtig van de prog-metal muziek van deze super muzikanten. Echter raak ik bij het horen van dit schijfje blij gestemd. De variatie op deze cd is enorm en ik hoor dan ook stukjes die klinken als echte metal-riffs met een vette groovende bas bijvoorbeeld en ook snelle blastbeats worden niet geschuwd. De stijl is voor meerdere mensen aantrekkelijk geworden. Je hoort snelle bijna deathmetal achtige stukken en hele rustige melodieuze stukken, rock composities, gemixt met het al bekende kunnen van deze band. Het eerste sterke nummer wat we tegenkomen is dan ook gelijk het zeer donkere “A Nightmare To Remember” met diverse goede tempowisselingen en een heerlijke start. Bij “Wither” valt vooral het mooie keyboard werk mij op, maar ook valt het mij op dat dit nummer al snel een klein beetje zeurderig word. De vraag is of dit aan mij ligt(ik ben geen superfan van deze band, en het klinkt zoals langdradige eerdere werken, waar ik niet zo weg van was). Ik geef de mannen het voordeel van de twijfel. Het nummer “The Best Of Times” zit vol emoties, en gaat over het overlijden van de vader van Mike Portnoy. Wat natuurlijk ook vet klinkt zijn de gitaarsolo’s van John Petrucci. Ook op de akoestische gitaar staat hij zijn mannetje. Verder zijn de keyboards van groot belang en dat weet toetsenist Jordan Rudess, hij haalt dan ook alles uit zijn keyboard. Je zou zo nu en dan denken dat de band nog 10 extra muzikanten heeft, maar dat komt allemaal uit de vingervlugge handen van Jordan Rudess. Zanger James Labrie doet gewoon waar hij goed in is. Het is zijn mooie stem die het geheel helemaal afmaakt. Zijn stem klinkt op dit album dan ook prima, en dat ondanks dat hij mij live niet altijd kan bekoren, maar op deze schijf klinkt het heerlijk. Zijn zangpartijen zijn hier en daar zelfs wat lager gestemd dan normaal. Houd je van vette keiharde riffs, dan moet je toch eens luisteren naar “The Shattered Fortress”. Dit nummer scheurt tot het einde! Deze song is tevens het laatste deel in de AA cyclus die Mike Portnoy inzette op het ‘Six Degrees of Inner Turbulence’ album.De song is voorzien van een aantal riffs van de voorgaande tracks van deze cyclus, te weten “The Glass Prison”, “This Dying Soul”, “The Root Of All Evil” en “Repentance”. Het volgende nummer “The Best Of Times” gaat uiteindelijk halverwege wel een beetje vervelen, het is voor mijn doen dan ook net wat te smeuïg. Maar ja, er mag best een iets minder nummer op een album staan. Dat neem ik voor lief. Wat natuurlijk ook typisch kenmerkend is voor deze band, zijn de lange nummers. Met gemak maken de heren nummers van langer dan een dik kwartier. Het is knap dat dan toch de aandacht behouden word. Kortom een heerlijk album met prettige epische, symfonische, en bombastische stukken met veel gevoel en van muzikaal hoogstaande klasse!! Als je al een klein beetje gek bent op het werk van Dream Theater, kan je deze schijf zonder te luisteren aanschaffen. Je kan dit alleen maar heel goed vinden!! Wat mij betreft de beste plaat van de mannen tot nu toe.

Het album is inmiddels uitgekomen in een aantal verschillende configuraties. Naast een standaard CD zal het album ook beschikbaar zijn als vinyl LP en als 3-disc Special Edition CD met het hele album, een CD met een instrumentale mix van het album en een CD met 6 cover songs. Te weten, “Stargazer”van Rainbow, “Tenement Funster/Flick of the Wrist/Lily of the Valley” van Queen, “Odyssey” van Dixie Dregs, “Take Your Fingers From My Hair” van Zebra, “Larks' Tongues In Aspic (Part II)”van King Crimson en “To Tame A Land” van niemand minder dan Iron Maiden. (Talitha Martijn)

01. A Nightmare To Remember
02. A Rite Of Passage
03. Wither