Disbelief Protected Hell

Massacre Records / Suburban

Website : Disbelief

Onze oosterburen van Disbelief poepen albums uit alsof het een lieve lust is. Protected Hell is alweer het zesde album dat in het nieuwe millennium gemaakt werd. Voor het openingsnummer ' A Place To Hide' werd Maurice Swinkels ingeroepen om een clip te produceren en de mix werd verzorgt door Michael Mainx (bekend van de Böhse Onkelz en Sub7even) in Studio 23.

Disbelief is voor Death-metal helemaal niet zo snel of hard. Het heeft qua geluid meer raakvlakken met de Göthenborg-sound. Er ligt een nadruk op groove en mid-tempo melodieën met laaggestemde gitaren. “Hate/Aggression Schedule” laat dit geluid in al z'n facetten langskomen. Ook “Nemesis Rising” kent dezelfde elementen, en daar zit een probleem. Al na nummer vier ken je het riedeltje wel. Gelukkig begint “The Return of Sin” al anders met een klein introotje en gefluisterde woorden. Het nummer hakt, als het eenmaal begint, wel lekker erin. En kent zelfs nog af en toe leuke riffjes en ritmewerk. “Hell Goes On” begint zowaar snel maar komt dan toch weer in het groovende ritme wat de hele cd al is te horen met hier en daar een uitschieter. Het probleem blijft echter dat alles wel echt dezelfde basis heeft (laaggestemde gitaartjes die riffjes met veel gevoel voor groove spelen en een rustige mid-tempo ritmesectie die dat ondersteunt) waardoor je tegen het eind van de cd het echt wel allemaal weet. Zelfs instrumental 'Trauma' en het rustige begin van “Demon’s Entry” kunnen niet voorkomen dat het allemaal wel erg eenheidsworst wordt.

Het nieuwe album ligt vanaf 17 April in de schappen. In de limited edition vind je een DVD met opnames van een aantal festivals, alsmede de making-off videoclip.

01. Hell (Intro)
02. A Place To Hide