Devin Townsend Project Ki

Insideout Music

Devin Townsend Project

Op 25 mei zal het nieuwe soloalbum van de Canadees Devin Townsend verschijnen via Insideout Music. Het album heeft de titel ‘Ki’ meegekregen en is de eerste in een serie van het vierluik dat onder de noemer Devin Townsend Project zal verschijnen. Devin kennen we natuurlijk als frontman van zijn band Strapping Young Lad en de vele soloprojecten die de beste man al op zijn naam heeft staan. Echter met het schrijven van vier complete albums heeft Devin een nieuwe stap gemaakt in zijn carričre waarbij ook een nieuw uiterlijk hoort. Zo heeft hij voor de fotoshoot van deze nieuwe release zijn typerende lange slierten afgeschoren waarmee hij lijkt aan te willen geven dat hij zien wilde haren heeft verloren. Verder laat de bijgevoegde infoscheet die mijn promoalbum vergezeld weten dat per album de hardheid steeds zal toenemen en dat ook de thema’s per album zullen verschillen. Verder zal ook per album de samenstelling van de band zal veranderen. Op dit eerste album wordt Devin bijgestaan door de tweeënzestig jarige drummer Duris Maxwell (Heart, Jefferson Airplane, The Powder Blues, Tommy Chong, The Temptations), bassist Jean Savoie, die in het dagelijkse leven in een Beatles coverband speelt en toetsenist Dave Young die al vaker met de heer Townsend samenwerkte aan diversen voorgaande projecten.

Het is even schrikken als ik het album opzet en het intro “A Monday” aanhoor, dit is niet de Devin Townsend die ik ken. Na het rustgevende intro gaat het verder met de song “Coast”. De song kabbelt rustig voort en is voorzien van rustige zangpartijen, maar verder is de song niet echt bijzonder te noemen. Het volgende “Disruptr” gaat vervolgens van start met een heerlijk bassloopje waarbij gedurende de song een bepaalde spanning wordt opgebouwd en waarop tegen het einde van de song aanzwelt en de ontlading van de heer Townsend volgt. Het zijn dan ook de sporadische momenten waarop we de invloeden van Devin’s oudere werk kunnen herkenen. Ook de volgende songs zijn voorzien van bombastische riffs, instrumentale intro’s en afwisselend zangpartijen. Op het ene moment zijn het dan weer rustige akoestische passages die we te verwerken krijgen en op het andere moment zijn dat dan weer stevige metalriffs, subtiele zanglijntjes of experimentele gitaarsolo’s zoals tijdens “Heaven Send”. Stuk voor stuk zijn het spannende en uitdagende songs die we op het album terugvinden, luister maar eens naar het instrumentale, jazzy “Ain't Never Gonna Win... “ om vervolgnes naadloos over te gaan in het emotionele “Winter”. Het volgende “Trainfire” begint met een stukje onvervalste Rock ’n roll, het had ook zomaar een nummer van Elvis Presley kunnen zijn, echter na enkele minuten vallen de gitaren in en gaat de song over in een uptempo song met een poppy refrein om vervolgnes weer bij Elvis uit te komen en te eindigen in een rustig e akoestische song. Ook tijdens de volgende songs gaat het er niet veel harder aan toe, maar op sommige momenten weet Devin ons nog wel te verassen zoals halverwege het titelnummer waarbij zelfs enige opera invloeden zijn toegevoegd. “Quiet Riot” gaat vervolgens verder met een rustig akoestisch gitaarriedeltje om met “Demon League” te eindigen.

Met “Ki” heeft Devin Townsend zichzelf opnieuw teruggevonden als songwriter, gitarist en producer maar bovenal als mens. Fans van het eerste uur zullen wel even slikken bij het beluisteren van het album, want zo bikkelhard als de eerste albums van Strapping Young Lad is het allemaal niet. Echter na een aantal keren het album aandachtig beluisterd te hebben kan ik toch concluderen dat de heer Townsend met deze nieuwe release een zeer degelijk album heeft weten af te leveren. Het is dan ook een album geworden dat zeer zeker moet groeien, klasse!

01. A Monday
02. Coast
03. Disruptr