Devildriver Pray For Villains

Roadrunner Records

Website : Devildriver

In 2002 werd de band Devildriver opgericht door bassist Jon Miller, drummer John Boecklin en gitarist Jeff Kendrick. De band kreeg pas echt de status van band toen Dez Farara ex Coal Chamber frontman als zanger werd aangetrokken. De band had eerst de naam Deathride, maar deze werd snel veranderd in Devildriver aangezien er al meer bands Deathride heten. Inmiddels heeft de band 4 albums uitgebracht waarvan '' 'Pray For Villains' het nieuwste is. De band staat bekend om hun grote live optredens. Ze hebben op verschillende festivals gespeeld waar ze elke keer weer een grote ravage aanrichten met het publiek. Zo zijn er circle-pits die achter de geluidstoren langsgaan ook worden er mega grote wall of deaths gebouwd. Ze spelen niet alleen hele grote festivals maar ook kleine concerten voor een man of 700.

Het nieuwe album ‘Pray For Villains’ genaamd heeft 13 nummers en is in 1 woord fenomenaal. Geen enkel nummer verveeld en is in een lekkere harde snelle stijl gespeeld. Het album begint met het gelijknamige nummer “Pray For Villains” gelijk goed. De band laat even goed weten dat ze super snel kunnen spelen en dat Dez een goeie stem heeft voor deze stijl muziek. Er zit door het hele album goeie drums die met veel dubbele bass wordt gespeeld. Toch iets wat ik graag hoor in deze stijl muziek. Nummer 5 op het album is een nummer op zich. Het begint met het rustig plukken van wat akkoorden op een gitaar met daar overheen een solerende gitaar. Na ongeveer een minuut pikt het nummer op door in tempo te versnellen. Het hele nummer blijft vervolgens wat melodischer. Er staan nog wel meer nummers op het album die wat meer melodische invloeden hebben. Een nummer die prima als single uitgebracht zou kunnen worden is nummer 8 op het album, te weten “Waiting for November”. Dit nummer begint vrij melodisch maar pikt daarna snel de metal vibe op. Het refrein is ook wat meer melodisch waardoor het allemaal wat prettiger in de oren ligt. Halverwege het nummer zijn er een paar goeie solo’s te horen en verveeld het nummer geen moment.

Niet elk nummer is zo up-tempo als het album doet vermoeden. Er zit ook een rustiger nummer in. Nu denkt iedereen hoe rustiger hoe zwaarder. En dit klopt ook. Het tempo ligt laag maar de riffs daardoor ook. Dit alles wordt doorbroken met een goeie solo die strak en solide in elkaar zit. Al met al is dit een goed album waar de heren van Devildriver trots op mogen zijn en snel live ten gehore mogen brengen. Nu komen ze in november weer naar Nederland en spelen ze in Enschede voor 700 man. Dit album is een echte must have voor de metal liefhebber. Mensen die graag naar Lamb of God o.i.d luisteren zullen deze band goed kunnen waarderen. (Bernard Bruins)

01. Pray for Villains
02. Pure Sincerity
03. Fate Stepped In